Annonce fra nlpaalborg
Som virksomhedsejer er medarbejderne en stor del af dit virke, og at få det optimale ud af dem vil være en stor gevinst for dit firma – uanset hvad du beskæftiger dig med. Her guider vi dig til, hvordan du og dine medarbejdere får mest ud af arbejdsdagen sammen.
Lær at forstå hver medarbejders kompetencer
Hver medarbejder kommer med et særligt arsenal af kompetencer og personlig kunnen, og ikke to medarbejdere er ens. Når du mestrer at gøre brug af alle deres særlige kvalifikationer, vil du som arbejdsgiver få bedre resultater, og medarbejderen vil få mere arbejdsglæde.
Sæt dig eventuelt ned med hver af dine ansatte, og lær at forstå dem. Hvor ligger deres styrker og svagheder, og hvor kan de bidrage bedst til fordel for dem selv og din virksomhed. Når de anvender deres kompetenceområder, bliver de mere motiverede, for det er nu engang sjovere at beskæftige sig med noget, man er god til.
Overvej en NLP-tilgang
Hvis du ikke har den store erfaring med medarbejder-kompetencer, kan du overveje en tilgang med NLP. Her er tale om det, der hedder neurolingvistisk programmering, som er en gren af personlig udvikling, der har som formål at skabe forandringer hos personerne. Tilgangen bliver benyttet inden for mange områder som for eksempel mental træning for elitesportsudøvere, men den bliver også brugt inden for erhvervslivet. Her hjælper NLP’en medarbejderne til en bedre personlig udvikling.
NLP bygger på den antagelse, at hver en medarbejder kommer med viden og adfærd, der er brugbar, og hver person har personlige ressourcer, de kan benytte. Der er fokus på fleksibilitet, hvor der ikke er ét rigtigt verdenssyn, men hvor hver medarbejder har deres verdenssyn, som er korrekt for dem. Vil du gerne gøre brug af tankegangen, kan du som virksomhedsejer enten hyre en NLP-coach eller tage en NLP-uddannelse hos for eksempel NLP Aalborg. Der er korte og lange uddannelser, som varer alt fra et par dage til flere år.
Skab gode vilkår på arbejdspladsen
Der er mange faktorer, der påvirker de ansattes performance på jobbet, og arbejdsmiljøet er også et meget vigtigt aspekt. Sørg for at skabe en rar arbejdskultur med gensidig respekt mellem alle på arbejdspladsen, og skab et godt fællesskab, hvor alle føler sig inkluderet.
Hvis du gerne vil have det bedste ud af dine ansatte, bør du derfor have følgende in mente:
● Lær hver persons kompetencer at kende
● Brug NLP-tilgangen til at optimere medarbejdernes kompetencer
● Skab en rar arbejdsplads for alle
Tag gerne regelmæssige samtaler med medarbejderne i forbindelse med det sociale såvel som det faglige. Vis, at du sætter pris på dine ansattes anstrengelser i dagligdagen. Medarbejdere i trivsel vil altid være en bedre ressource for din virksomhed.
Kilde: Bazoom