Arbejdet er en del af en større renovering af belægningerne på Limfjordsbroen, som blev påbegyndt i 2019, og som – efter planen – skulle strække sig over en 4-årig periode med anlægsarbejder i sommerferieperioden 2019, 2020, 2021 og 2022. Imidlertid benytter Aalborg Kommune sig nu af det mulige momentum, som Corona-krisen har affødt, og sætter turbo på projektet, så der ‘sparres’ et anlægs-år, og trafikanterne slipper for gener fra vejarbejdet i 2022 på Limfjordsbroen.
Afdelingsleder i By- og Landskabsforvaltningen Henrik Jess Jensen forklarer:
– ‘Vi har valgt at fremrykke projektet, så vi populært sagt snupper 2 etaper i et hug og færdiggør hele den vestlige side af broen her i 2020. Det er et arbejde, der efter planen, skulle have været gennemført i 2020 og i 2021. Vi kan konstatere, at der lige nu er meget lav trafikmængde på broen. Derfor forventer vi en rigtig god fremdrift i arbejdet – ja faktisk så god en fremdrift, at vi har valgt at lægge de to etaper sammen, så vi ikke skal genere trafikanterne i sommeren 2022, forklarer Henrik Jess Jensen, og han fortsætter:
-‘Vores trafiktællinger viser, at der på en ‘almindelig’ hverdag kører omkring 30.000 biler på Limfjordsbroen. Mit bud er, at der p.t. er 6-8.000 biler på broen. Og selv med regeringens beslutning om at lukke samfundet gradvist op, vil der gå lang tid, før vi er oppe på den trafikmængde, som vi normalvis kender på Limfjordsbroen. Derfor rykker vi igennem nu, hvor muligheden er der’, fortæller afdelingslederen.
Som sagt blev arbejdet med udskiftning af belægningen på Limfjordsbroen startet op i 2019, og afdelingslederen forudser da også allerede nu, at trafikanterne måske vil undre sig over, at kommunen nu går i gang igen.
– ‘Nogen vil måske spørge, om vi da aldrig laver andet end at rende og reparere på den bro….? Og jo, det gør vi’, fortæller afdelingslederen med et smil. – ‘Sidst vi renoverede bropladen, de tværgående dilatationsfuger og kørebanen samt cykel-/gangstien var tilbage i 1995 og 1996. Så det er rent faktisk 25 år siden kørebanen sidst fik en overhaling, for nu at blive i billedsproget. Så man må sige, at arbejderne, som vi gennemfører nu, er rettidig omhu og har været planlagt i en del år’, slutter Henrik Jess Jensen.
Mere om vejarbejdet på Limfjordsbroen
Asfaltarbejdet på broen er et projekt, som tidsmæssigt er planlagt til at blive udført over 4 år. Projektet startede op i 2019 og skulle efter planen fortsætte til og med 2022. Med det intensiverede arbejde her i 2020, forventes det samlede projekt imidlertid afsluttet allerede til august 2021.
Arbejdet på Limfjordsbroen, der i år kommer til at foregå på den vestlige side af broen, er en fortsættelse af arbejdet med at udskifte belægning på kørebaner, fortov og cykelsti samt udskiftning af broens fuger.
I forbindelse med arbejdet vil antallet af kørebaner blive reduceret fra fire til to, så der kun er én kørebane i hver kørselsretning.
Cyklister og fodgængere kan kun benytte fortov og cykelsti i broens østlige side. Der etableres en skiltning, hvor ruter for cyklister og fodgængere anvises. Det anbefales, at disse anvisninger følges for at sikre, at der ikke opstår farlige situationer på broen.
I forbindelse med gennemførelsen af arbejdet vil alle normale køretøjer kunne passere broen. Det vil dog ikke være muligt for brede transporter af passere broen. Dette betyder bl.a., at brede landbrugsmaskiner ikke kan passere broen i denne periode.
Arbejdet forventes afsluttet i uge 32, dvs. mandag 9. august, inden skolerne starter igen. |