Når kalenderen siger ‘ferie’ vælger et stigende antal danskere at satse på det danske sommervejr frem for at pakke kufferten og drage mod varmere himmelstrøg. Staycation er et fænomen verden over og er nu for alvor slået igennem i norden. “Det er i høj grad et modsvar til alt det, der ikke er tid til i en travl hverdag,” forklarer fremtidsforsker
Næsten hver anden dansker sværger til parolen ‘ude godt, hjemme bedst.’ Hele 41% fravalgte udlandsrejsen i 2018, ifølge en undersøgelse foretaget af YouGov for GF Forsikring. I stedet stod ferieplanerne på staycation eller holistay, som det også kaldes, når man vælger at holde ferie hjemme. Det startede som et nødvendigt onde efter finanskrisen, men er nu blevet et aktivt tilvalg og ikke mindst modsvar til den stressede hverdag og det høje forbrug. I stedet for dyre charterferier lokker sommerhusturen, kulturelle indspark og oplevelser i naturen, og mere end hver tiende danske familie vælger desuden at blive i hjemmet og blot tage på små udflugter. Det bliver med andre ord mere og mere populært at være turist i egen by, genopdage små, lokale perler samt trække stikket og koble helt fra – særligt hvis den danske sommer ser lovende ud.
Det handler om samvær – ikke destinationen
Selvom verden metaforisk set er blevet mindre, fordi vi kan rejse, hvorhen vi vil, er der en række gode grunde til, at vi ikke bare hopper på flyveren, mener fremtidsforsker Liselotte Lyngsø, partner hos Future Navigator:
“Tid er det mest dyrebare, vi har. Så vi vil ikke spilde tiden, men have nærvær og samvær med hele familien og på tværs af generationer. Det er i høj grad en pause og et modsvar til alt det, der ikke er tid til i en travl hverdag. For det handler ikke om destinationen, men om hvad det gør ved os,” forklarer hun og fortsætter: “De, der har været i Disneyland ved godt, at de eneste, der smiler, er personalet. Alle andre har det anstrengt. Hvis vi vil have en helstøbt ferie, der skal flytte os som mennesker, kan det lige så godt ske på lange gå- og cykelture, under gode snakke når man spiller spil, eller på en lokal rundvisning med en hjemløs fortæller. Det handler om at finde det eksotiske i nær- og naboområdet.”
“Sommeren behøver ikke at foregå på en crowded strand”
Også hos vores naboer på den anden side af Øresund er rejsefeberen erstattet af en omgang ‘homesickness’. De har endda fået deres eget ord for staycation; hemester. Særligt den yngre generation er begyndt at spørge sig selv, om de virkelig behøver at rejse langt væk for at få fantastiske oplevelser. Søstrene Mira og Thilda Berglind på 29 og 25 år rejser en del i forbindelse med arbejdet som fotografer, men har valgt at holde sommerferien hjemme i år. De har blandt andet planer om at tilbringe tid i familiens – magiske, som de kalder det – sommerhus udenfor Nyköping. “Vi siger tit, at sommer i norden er det bedste. Hvorfor så rejse væk fra det? Hvis man ser tilbage og tænker på sine bedste sommerminder, vil de fleste af dem helt sikkert være fra derhjemme. Om man så har hjemme på landet i fred og ro, eller i byen der summer af liv. De minder vi har fra udlandet er i hvert fald mere rejseminder, end det er sommerminder,” mener Mira og tilføjer: “Det handler bare om at se sig omkring, bruge sanserne og finde fantastiske oplevelser, der hvor man er. Det er solen, der går langsomt ned, og de alligevel lange lyse nætter. Det er den bløde og friske luft. Det er en dukkert i vandet. Det er duften af våd asfalt efter sommerregnen. Der er bare noget over these summer nights i norden.”
Hun bakkes op af søsteren:
“Sommeren behøver ikke foregå på en crowded strand, på en fancy restaurant eller ved lyseblåt hav. Formålet er vel bare, at man slapper af – og hvor gør man det bedre end derhjemme? Mit bedste råd er, at man planlægger dage, hvor man ikke har noget planlagt, så der er tid til at lave ingenting eller være spontan. Du kan takke mig bagefter,” griner Mira.
Det er typisk blevet set som noget eksklusivt at kunne bruge sommerferien på at udforske verden, men i år er det anderledes for mange. Selv Mira og Thilda, der ser sig selv som globetrottere, er hoppet med på bølgen, fordi der er “no place like home.”
“Staycation for mig er at vågne, når jeg har lyst og så have en langsom morgen med tid til at putte med min hund, Miso, og så finde ud af, hvad jeg har lyst til at bruge min dag på. Uden nogen forventninger og i mit eget tempo,” understreger Thilda og indskyder: “Når man har brugt mange penge på en rejse, er der nogle gange så høje forventninger til, at man skal have noget ud af det, så man ender med at være mere stresset end afslappet.”
Det lokale ferieområde er billedskønt
Lokale restauranter, isboder og attraktioner er måske de mest oplagte virksomheder, der vil mærke til, at flere vælger at blive hjemme. Men også andre virksomheder hilser trenden velkommen. Søstrene deltager fx i en sommerkampagne fra Canon, der går ud på at dele deres staycation gennem kameraet.
“Mange af os går i nogle fantastiske omgivelser hver eneste dag uden at tænke over det. Vi oplever, at mange pludselig værdsætter det mere, når de ser det gennem kameraet, fordi de lige fanger det rette lys eller får en, der får dem til at smile, med på billedet. Derfor har vi opmuntret og udfordret vores 85.000 følgere på Instagram til at være med og dele deres staycation-billeder,” fortæller Andrea Frovin, der er PR Specialist hos Canon Danmark.
Brugere fra både Danmark, Sverige, Norge og Finland har delt deres billeder med hashtags som #24hoursofnorth, #facesofdawn, #DaytimePastimes, #NordicSunsets og #Goodnightnorth.