Trafiksikkerhed aktiverer eleverne
Hver tredje cyklist i alderen 15-24 år er i høj risiko for at komme ud for en ulykke i trafikken pga. mobilbrug, som stjæler opmærksomhed. Det viser ny forskning fra Aalborg Universitet, og unges farlige adfærd i trafikken er der nu kommet elevaktiverende undervisningsmateriale ud af.
– Det er mit indtryk, at det kan være en udfordring for samfundsfagslærere i gymnasieskolen at give eleverne en god forståelse af samfundsvidenskabelige metoder og lære eleverne at bruge metoderne i praksis, fortæller Ph.d. og trafiksociologisk rådgiver, Anette Jerup Jørgensen, der står bag forskningsprojektet og undervisningsmaterialet, som er finansieret af GF Fonden og Aalborg Universitet.
– Trafikken er noget vi alle færdes i til hverdag og har oplevelser og erfaringer med, derfor er trafik en hurtig og nem måde at få eleverne aktiveret på. Det kræver ikke de store krumspring og forberedelser. Eleverne kan observere, tælle og lave interviews lige uden for døren og på den måde få en god forståelse for samfundsvidenskabelige metoder. Samtidig får de praksiserfaringer.
Kobler data med teori
Materialet, der også kan bruges som led i forløb om digital dannelse, har Anette Jerup Jørgensen i regi af Aalborg Universitet udviklet i dialog med samfundsfagslærer Kristine Hansen fra N. Zahles Gymnasieskole, og sammen har de afprøvet forløbet i en 1.G klasse.
Klassens samfundsfagslærer Kristine Hansen har ikke tidligere beskæftiget sig med trafik- og mobiladfærd i samfundsfagsundervisningen, og om afprøvning af undervisningsforløbet i sin 1.G klasse siger hun:
– Det har været spændende at være med til at udvikle undervisningsmaterialet og også at arbejde med trafik som tema. Det er interessant for eleverne, at de kan komme ud og indsamle deres egen empiri. Både fordi de gør sig nogle konkrete metodiske erfaringer, der virkelig øger deres forståelse, men også fordi de efterfølgende har en stor lyst til at koble deres data til teorier og begreber fra faget.
– Da eleverne jo selv færdes i trafikken hver dag, så har det været ligetil at få eleverne til at engagere sig i dialog og refleksioner over deres egen og andres mobiladfærd i trafikken. Samtidig har emnet også givet klassen mulighed for at få anvendt og genopfrisket dele af deres sociologiske viden, hvilket altid er en gevinst.
Sætte tanker i gang
At trafiksikkerhed ikke kun er relevant for skolelever, men også er relevant for gymnasieelever, viser de mange udsagn fra de kvalitative evalueringer af forløbet:
– Når jeg cykler nu, er jeg mere bevidst om, at det faktisk er ulovligt med håndholdt mobil. Jeg vil tænke mere over situationer – at man også putter andre i fare.
– Det har fungeret godt, at vi selv lavede indsamling af data og lærte, hvordan man gør. At vi havde diskussioner i klassen og drøftede normer – hvad vi troede var rigtigt og forkert.
Materialet, Elevstudier af trafikadfærd, er finansieret af GF Fonden og Aalborg Universitet, og det kan downloades gratis på www.gffonden.dk
Kilde: GF fonden
GF Fonden er en almennyttig erhvervsdrivende fond, der arbejder med trafiksikkerhed og forebyggelse af skader. Se mere på fondens side.
Foto: Nabaz Anwar