Af: Henrik Lomholt Rasmussen, Ulla Kjer
Mejeriernes ostebutikker ser frem til et stort salg i ferieperioden. Et Danmarkskort viser vej til 150 osteoplevelser.
Sommer i Danmark betyder travlhed i mejeriernes ostebutikker. Og selv om åbne grænser sender flere danskere udenlands end sidste år, forventer man – i lighed med 2020 – et stort rykind af kunder med lyst til at forsøde ferien med ost købt i en specialbutik.
Blandt andet i Thise Ostebutik, hvor en foodtruck holder på plænen foran butikken hver torsdag og fredag fra 8. juli og en måned frem.
”Vi regner med at få mange besøgende, men må stadig kun have højst 16 kunder i butikken ad gangen. Det vil skabe ventetid for børnefamilier, hvor mor eller far er inde at handle. Den ventetid vil vi gerne gøre hyggelig ved bl.a. at tilbyde smagsprøver på vores produkter samt pixibøger og lege-minikartoner til børnene,” fortæller Thise Ostebutiks leder Jeanne Søgaard.
I samarbejde med den lokale købmand over for mejeriet serverer hun desuden kompotter fra Bovbjerg Fyr, som man kan smutte over vejen og købe i større portioner.
Store ambitioner i Mammen Ost & Deli
I Mammen Ost & Deli ved Bjerringbro vil man bygge videre på sidste års gode stigning i salget i forhold til åbningsåret 2019. Som led i strategien om fortsat vækst er der opstillet to boder uden for butikken med jordbær, kartofler og andre grøntsager avlet af lokale landmænd.
Sammen med udvalget af oste, lokale specialiteter og vine skal det grønne være med til at realisere et ønske om at gøre Mammen Ost & Deli til landets førende gårdbutik. Det siger butikschef Dorte Snedker Halvorsen, som forventer et stort salg:
”Vores nye dessertost Modig er et eksempel på, at osten altid vil være det primære. Men vi er altid i udvikling og vil nå bredere ud ved at slå på, at der – ud over mælk fra vores lokale leverandører – fremstilles masser af gode fødevarer her på egnen. Kundepotentialet er godt, da mange kører forbi butikken til og fra arbejde, eller når de er på vej i sommerhus nordpå.”
Find vej til osteoplevelserne
Uanset hvor man befinder sig i landet, venter der osteoplevelser lige rundt om hjørnet. Det kan man se på et Danmarkskort, hvor ostekommunikatør Camilla Bojsen-Møller har markeret over 150 steder, der frister med ost. Det kan være ostebutikker, herunder mejeriernes egne udsalgssteder, gårdbutikker, spisesteder og seværdigheder.
Camilla Bojsen-Møller, som står bag hjemmesiden og bloggen ostesnak.dk, ser flere fordele i at gå på opdagelse i de lokale butikker og spisesteder.
”Her vil man som oftest møde passionerede mennesker, så man kan høre historien om ostene på første hånd, og – i modsætning til når man er i udlandet – opstår der ikke sproglige problemer.”
Camilla Bojsen-Møller fortæller, at der især de seneste 10-15 år er kommet mange nye danske oste på markedet.
”Vi har nu en stor mangfoldighed af oste og masser af gode fortællinger. Her i landet er vi også begyndt at interessere os for ’terroir’, altså hvordan en bestemt lokalitet præger produktet. I ostens tilfælde kan det handle om, hvor mælken er kommet fra, og hvor osten er blevet lagret, fx i en kalkgrube. Så de spændende historier behøver man ikke at rejse til udlandet efter.”
Camilla Bojsen-Møller understreger, at ostekortet aldrig bliver færdigt, fordi der hele tiden kommer nye steder til. Hun vil derfor gerne modtage tips, også meget gerne om spisesteder med en særlig holdning til ost, fx i form af lokale oste.
Se Camilla Bojsen-Møllers OSTEKORT