Nyt skoleår kickstarter Danmarks mest ambitiøse udviklingsforløb for skoleledelser
Alle skoleledelser i Aalborg Kommune kan se frem til et grundigt kompetenceløft, når indsatsen Professionel Læringsledelse kickstartes i forbindelse med det nye skoleår. Som noget nyt klædes skoleledelserne på til at lave grundige analyser af skolernes praksis. Ambitionen er ikke alene bedre skoleledelse, men i høj grad også øget læring, trivsel og udvikling for eleverne.
Landets skoleledere har det seneste halvandet år helt naturligt haft fokus på driften af landets folkeskoler for at sikre de bedste rammer for både elever og medarbejdere under coronapandemien. Ifølge Aalborg Kommunes skolechef Mads Jørgensen betyder det blandt andet, at ledelserne nu er ekstra klar til at komme videre med at udvikle den måde, de leder skolerne på:
– Siden marts sidste år har vores skoleledelser i høj grad været tvunget til at bruge alle ressourcer på at få dagligdagen til at fungere under de skiftende restriktioner, mens medarbejderne har skullet omstille og udvikle deres praksis løbende. Men nu er alle vores elever og medarbejdere endelig tilbage i den fysiske skole, og det betyder, at vi igen kan rette blikket mod at udvikle og styrke de områder, der handler om elevernes læring og trivsel, og at vi kan tage fat i at udvikle ledelseskvaliteten på kommunens skoler, siger Mads Jørgensen.
Skolechefen glæder sig således over, at man i forbindelse med det nye skoleår efter et lidt forsigtigt indløb nu for alvor sætter gang i et stort og meget ambitiøst forløb, som skal løfte alle skoleledelser og dermed alle skoler i Aalborg Kommune:
– Det er virkelig godt, at vi nu endelig kan komme rigtigt i gang med Danmarks mest ambitiøse kompetenceløft for skoleledelser, Professionel Læringsledelse. Indsatsen har desværre været mere eller mindre sat på pause, før den overhovedet kom i gang, ligesom resten af verden. Men nu er det tid, og vi har ambitioner om at sætte nye standarder for skoleudvikling, som på sigt forhåbentlig også kan gavne børn og unge i andre kommuner rundt i landet, lyder det fra Mads Jørgensen.
Professionel Læringsledelse består af i alt fem moduler, som konkret skal resultere i, at skolerne får bedre forudsætninger for at understøtte elevernes læring, trivsel og dannelse ud fra et fundament i konkret viden frem for formodninger.
Skoleledelserne kommer nemlig til at blive endnu bedre til at sætte ind, der hvor det gavner eleverne mest, og ud fra den virkelighed og de rammer den enkelte skole har. Ledelserne lærer således, at analysere, planlægge, implementere og evaluere de forskellige indsatser, som skolen går ind i. Dette vil ske i tæt samspil med medarbejdere og forældre på skolen, og i langt højere grad end tidligere sammen med eleverne selv. Denne måde at arbejde på vil med tiden gøre skoleledelserne og skolerne i stand til at tilrettelægge de indsatser, der virker bedst på lige præcis de udfordringer, som deres skole har, og på de mål de gerne vil opnå. Alt sammen noget, som kommer til at resultere i mere læring og bedre trivsel hos kommunens elever.
En opdagelsesrejse i egen organisation
Blandt deltagerne i Professionel Læringsledelse er skoleledelsen på Stolpedalskolen, som ser frem til at fortsætte arbejdet med indsatsen, når det næste modul skydes i gang:
– Under coronapandemien har vi været underlagt nogle vilkår, som har betydet, at vi har været nødt til at prioritere drift og således også parkere arbejdet med Professionel Læringsledelse midlertidigt. Nu trænger både personale og elever til, at der atter sættes fokus på pædagogik, læring og udvikling, og derfor glæder det mig meget, at vi igen kan tage fat på indsatsens strategiarbejde og investere den nødvendige tid i det, fortæller Merete Overgaard, som er skoleleder på Stolpedalskolen.
Det er i høj grad skolelederens forventning, at indsatsen kan bidrage til at styrke forudsætningerne for at træffe de rigtige ledelsesmæssige beslutninger til gavn for elevernes læring og trivsel:
– Det er en kæmpe gevinst, at vi får mulighed for at udarbejde en grundig analyse af vores organisation og således stille helt skarpt på vores skoles forbedringspotentiale. Jeg er sikker på, at vi får et stort udbytte, hvis vi formår at have tålmodighed og dykke ned i de kvalitetsanalyser, som forhåbentlig ser dagens lys i løbet af indsatsen.
Alle skoleledelser folke- og specialskoler i Aalborg Kommune deltager i Professionel Læringsledelse, men 10 ledelser har et forspring, idet de tidligere har deltaget i et pilotprojekt med samme fokus.
Fakta om Professionel Læringsledelse
- Professionel Læringsledelse bygger på en række lovende erfaringer fra det forrige forløb Ledelse for øget læring, hvor blandt andet 10 skoleledelser fra Aalborg Kommune har deltaget siden 2018.
- Omdrejningspunktet for indsatsens fem undervisningsmoduler er henholdsvis skolens undervisningskvalitet, gode læringsmiljøer, det professionelle læringsfællesskab, ledelseskvalitet og elevernes faglige resultater.
- Skoleledelsernes udviklingsproces forløber for hvert ledelsesteam over cirka to år.
- Ambitionen med indsatsen er at øge elevernes læring og trivsel ved at sikre, at skoleledelserne stiller skarpt på sin egen skoles forbedringspotentiale og på baggrund heraf igangsætter en række længerevarende, strategiske indsatser.
- Indsatsen er støttet med ca. 15 mio. kroner fra A. P. Møller Fonden.
- Indsatsen forventes afsluttet i 2023.