Olie gør en række vigtige ting i en motor. Den hjælper med at køle motoren ved at overføre varme, forsegler mellemrummet mellem stempelringe og cylindervægge, absorberer forurenende stoffer og opslæber sodpartikler, som er rester fra forbrændingen. Forureninger kan være organiske, f.eks. svampe og bakterier fra luften. Uorganiske partikler kan være mange forskellige ting, herunder støv, der suges ind i motoren under drift.
Et oliefilter er i bund og grund en cylindrisk beholder, der monteres på siden af din motor. Nogle gange er det placeret foran i motorrummet, andre gange på siden, hvortil der er adgang via en hjulbrønd. Mindst én producent monterer oliefilteret nær toppen af motoren, så det er let at se, når du åbner motorhjelmen, for at gøre det lettere at udskifte det. Der findes ingen standardplacering for oliefiltermontering. Der er heller ingen standardstørrelse for et oliefilter. Der findes hundredvis af forskellige filtre, som hver især kan anvendes til et bestemt formål.
Uanset hvor det er monteret, og hvor stort eller lille det er, har alle oliefiltre de samme komponenter og den samme konstruktion. De fleste motorer er udstyret med filtre i beholderform.
Billeder taget fra fra autodeleshop.dk
Når olien er inde, presses den gennem et porøst filtermedium, hvor urenhederne bliver fanget. Et stort hul er placeret i midten af samme ende og fungerer som udgang for olien på dens vej tilbage til motoren. Dette hul er forsynet med gevind, så det kan monteres på motoren. En rund gummipakning tætner filteret, så olien ikke lækker. Når et beholderfilter er brugt op, bortskaffes det ligesom et gammelt luftfilter eller et sæt bremseklodser.