Port of Aalborg har i 2024 oplevet en betydelig fremgang i godsomsætningen, der steg med knap 20 procent i forhold til året før. Væksten skyldes blandt andet en øget eksport af elementer til den grønne omstilling, korn og foderstoffer samt byggematerialer. Samlet set håndterede havnen 2,5 millioner tons gods i 2024 mod 2,1 millioner tons året før.
Flere og større skibe skaber vækst
En væsentlig faktor bag fremgangen er en stigning i antallet af skibsanløb. I 2024 anløb 901 skibe Port of Aalborg, hvilket er en stigning på over 10 procent fra de 808 skibe i 2023. Samtidig er skibene blevet større og kan transportere mere gods end tidligere.
“Det er meget tilfredsstillende, at antallet af skibsanløb nu igen er stigende, samtidig med at skibene fortsat vokser i størrelse,” siger administrerende direktør i Port of Aalborg, Kristian Thulesen Dahl.
Særligt den grønne omstilling har bidraget til væksten, da komponenter til vindmølleindustrien bliver stadig større. Flere virksomheder på havnen leverer til verdens største havvindmølleparker, og det har medført en stigning i mængden af stykgods til denne sektor. Ifølge Kristian Thulesen Dahl er denne udvikling forventet at fortsætte i de kommende år.
Fokus på bæredygtighed og nye transportformer
Udover væksten inden for grønne industrikomponenter har havnen også oplevet en stigning i godsomsætningen inden for korn, foderstoffer og byggematerialer. Til gengæld er importen af benzin og diesel faldet, hvilket blandt andet kan tilskrives det stigende antal elbiler i Danmark.
På trods af de positive tendenser har havnen håndteret færre godstog i 2024. Det skyldes renoveringsarbejde på jernbanesporene mellem Aarhus og Aalborg, som Banedanmark gennemførte i efteråret.
Containerterminalen er blevet økonomisk bæredygtig
Containertrafikken ind og ud af Aalborg har ligeledes været i fremgang. Allerede i oktober 2024 overgik antallet af håndterede containere det samlede niveau for hele 2023. Ifølge Kristian Thulesen Dahl er udviklingen et tegn på, at containerterminalen, som Port of Aalborg overtog driften af i 2023, er blevet en økonomisk bæredygtig forretning.
“Vi oplever fortsat stigende interesse fra rederier, speditører og de nordjyske virksomheder. På blot to år er det lykkedes os at gøre containerterminalen økonomisk bæredygtig, og vi skal fortsætte denne positive udvikling, for potentialet er stort,” siger han.
Han fremhæver desuden, at den lokale forankring af containerterminalen giver virksomheder mulighed for at spare både tid og penge, samtidig med at de reducerer CO2-udledningen ved at undgå lange lastbiltransporter til andre havne.
Containertrafikken håndteres primært via ugentlige anløb til og fra Hamburg, som er et centralt knudepunkt for den globale containertrafik. Med en stigende efterspørgsel og et fleksibelt setup forventer Port of Aalborg, at væksten i containertrafikken vil fortsætte i de kommende år.
Kilde: Port of Aalborg