Støvring – spritbilist sigtet og anholdt
Søndag den 29. september kl. 02:44 blev en personbil standset til et rutinetjek på Hobrovej i Støvring. Ved patruljens henvendelse til føreren, en 19-årig mand, fattede de mistanke til, at han var påvirket af spiritus. Ved en alkometertest blev det tydeligt, at han havde en promille over de tilladte 0,5. Han blev derfor sigtet og anholdt for spritkørsel.
Aalborg Vest – sigtet og anholdt spritbilist forårsager færdselsuheld
Lørdag den 28. september kl. 21:35 blev en bilist sigtet og anholdt for spritkørsel i forbindelse med et færdselsuheld. Det skete på Vestre Fjordvej i Aalborg Vest. Spritbilisten, en 46-årig mand, påkørte en personbil, der heraf blev skubbet ind i en tredje personbil. En beredskabspatrulje efterfulgt af en ambulance ankom til stedet, hvor de kunne konstatere, at der udelukkende var materiel skade i uheldet. Heldigvis led ingen personer skader.
Den 46-årige mand viste sig at være tydeligt beruset, da han snakkede snøvlet og ikke kunne holde sin balance. Ved en alkometertest blev det understreget, at hans promille var over de tilladte 0,5. Han blev derfor sigtet og anholdt for spritkørsel.
Den personbil, som den 46-årige mand påkørte, viste sig desuden at være brugsstjålet. Føreren, der på nuværende tidspunkt er ukendt, af den pågældende bil havde forladt bilen ved patruljens ankomst. Ejeren blev efter uheldet kontaktet, og han har efterfølgende afhentet sin personbil fra færdselsuheldets lokation. Nummerpladen på bilen var desuden også stjålet – dog uden anmeldelse. Ejeren til nummerpladen blev også kontaktet, og nummerpladen er klar til afhentning.
Aalborg Øst – musik til ulempe dæmpet
Fredag den 27. september kl. 18:54 anmeldte en kvinde i 70’erne, at der var meget høj musik fra Østre Anlæg. En patrulje blev derfor tilsendt stedet, hvor flere personer lyttede til høj musik. De blev derfor instrueret i at skrue ned, hvilket de gjorde. Der faldt derefter ro på i området.
Støvring E45 – færdselsuheld i tæt trafik
Der var fredag den 27. september kl. 15:55 tæt trafik på E45 i nærheden af Støvring. Grundet den tætte trafik bremsede en række biler op, hvorved føreren af en personbil, en mand i 50’erne, ikke nåede at bremse op. Han påkørte derfor bilen foran med en hastighed af 90 km/t. Føreren af den påkørte bil, en 30-årig kvinde, blev kørt på hospitalet. Heldigvis led både hun og manden ingen skade, og der var derfor kun udelukkende materiel skade i uheldet.
Hold afstand
En tommelfingerregel er, at der skal være mindst to sekunders kørsel mellem dig og bilen foran. Find et pejlemærke som f.eks. et skilt. Når bilen foran er ud for mærket, tæller du langsomt til to. Har du den rigtige afstand, passerer du selv pejlemærket mindst to sekunder efter.
Hvor meget betyder din hastighed for din standselængde?
Selv en lille hastighedsoverskridelse har stor betydning for din standselængde. Sker der fx noget uventet i trafikken omkring dig, kan din hastighed have afgørende betydning for, om du kan nå at standse og dermed undgå en ulykke.
Din standselængde er summen af reaktionslængden og bremselængden. Reaktionslængden er det antal meter, du kører fra du opdager forhindringen på vejen, til du træder på bremsen.
Ved 80 km/t kører du ca. 33 meter, mens du reagerer, og efter ca. 64 meter i alt holder du stille.
Kører du fx 95 km/t, er din reaktionslængde ca. 39 meter, og din samlede standselængde er ca. 83 meter.
Forskellen på at køre 80 km/t og 95 km/t er bl.a., at du ved 95 km/t er ca. 19 meter længere om at holde stille i en katastrofeopbremsning.
I figuren har Rådet for Sikker Trafik anvendt en standard reaktionstid på 1,5 sekunder. Bremselængden er beregnet ud fra en katastrofeopbremsning.
Læs mere på: sikkertrafik.dk/…/fart
Kilde: Nordjyllandspoliti.dk