Det, der begyndte som en plan B, er blevet en stor succeshistorie. Aalborgs Plusbus er ikke blot blevet rygraden i byens kollektive trafik – den har nu også sikret Aalborg Kommune Byplanprisen 2025.
Prisen blev uddelt i Vejle blandt 19 indstillede projekter og markerer 30-års jubilæet for Byplanprisen, som uddeles af Arkitektforeningen og Dansk Byplanlaboratorium. Juryen fremhæver Plusbus som et forbilledligt eksempel på, hvordan mobilitet kan drive byudvikling og skabe livskvalitet.
Fra aflyst letbane til succesfuld BRT
Planerne om en letbane i Aalborg strandede, men ud af skyggen voksede Danmarks første BRT-løsning (Bus Rapid Transit). Med 25 meter lange eldrevne busser, 22 stationer og en 12 km lang strækning fra Vestbyen til Universitetsområdet er Plusbus blevet en uundgåelig del af byens hverdag.
Passagertallene taler for sig selv: 16.271 rejsende på én dag satte rekord den 28. februar i år. I hverdagene ligger tallet nu stabilt mellem 14.000 og 15.500, og den ugentlige passagerrekord er tæt på 85.000.
En gevinst for by og borgere
By- og Landrådmand Jan Nymark Rose Thaysen kalder prisen en anerkendelse af både mobilitet og byrum:
– “Plusbussen har ikke bare styrket den kollektive trafik til glæde for passagererne. Den har også skabt nye byrum og pladser, hvor folk får lyst til at opholde sig. Og med de mange rejsende er Plusbus økonomisk bæredygtig – den betaler stort set sig selv hjem gennem billetindtægterne.”
Projektet kostede 570 mio. kr., finansieret af Aalborg Kommune, staten og regionen. Men investeringen har vist sig at bære frugt: driften har en selvfinansieringsgrad på hele 95 procent.
Grønnere og mere tilgængelig transport
For borgmester Lasse Frimand Jensen er succesen ikke kun et spørgsmål om passagertal:
– “Plusbussen er et kæmpestort plus for Aalborg. Den kører lydløst og uden at forurene, den giver plads til cykler, barnevogne og kørestole og binder byen sammen fra øst til vest på en bæredygtig måde. Det gør bymiljøet sundere og trafikken mere smidig.”
Fremtidens kapacitet sikret
For få år siden var myldretidstrafikken til universitetsområdet en tilbagevendende udfordring for bybusserne. I dag kører Plusbusserne med 7,5 minutters interval i myldretiden og har egne busbaner på store dele af ruten. Allerede nu er det besluttet at supplere med yderligere to busser, så der fra sommeren 2026 vil være 15 i drift – klar til at håndtere det stigende behov, når Hospitalsbyen står fuldt færdig.
Byplanprisen er ikke en ny oplevelse for Aalborg. Kommunen har tidligere modtaget prisen i 2006, 2016 og 2019 for henholdsvis bevarende lokalplaner i Hasseris, udviklingen af havnefronten og omdannelsen af Tornhøj/Kildeparken. Med Plusbus-projektet skriver Aalborg nu endnu et kapitel i sin byplanhistorie.
Kilde: Aalborg Kommune





