Nu kan robotten give dig svaret
I dag lancerer Aalborg Kommune sammen med Den Digitale Hotline sin nyeste kanal, chatbotten MUNI. Den kan hjælpe borgerne med at få hurtigt svar på spørgsmål om kørekort, flytning, pas og lægeskift.
Chatbotten, der hedder MUNI, skal hjælpe med at give borgerne endnu bedre service og adgang til kommunen. Den er i første omgang synlig på de sider på Aalborg Kommunes hjemmeside, der handler om kørekort, flytning, pas og lægeskift, og kan hjælpe med at svare på spørgsmål døgnet rundt.
Et offentligt pionerprojekt
Chatbotten, der er leveret af IBM Watson, er det største offentlige samarbejdsprojekt inden for chatbot i Danmark.
Dorthe Jespergaaard, Borgerservicechef i Aalborg Kommune glæder sig til at byde den nye digitale kollega velkommen:
“Vi har i forvejen stor tilgængelighed via telefonen med den digitale hotline, der har åbnet til kl. 20 alle hverdage og søndag eftermiddag. Men nu glæder vi os til at tilbyde borgere endnu bedre hjælp. Det skal være hurtigt og nemt at få svar, hvilket er præcist det MUNI kan give.” siger hun og fortsætter:
“Digitaliseringen giver et stort potentiale for bedre borgerservice, og vi kan se, at mange borgere uanset alder tager de nye digitale løsninger til sig. De borgere, der har brug for at tale med en medarbejder, hjælper vi naturligvis fortsat meget gerne både i vores fysiske og telefoniske Borgerservice”.
På sigt vil MUNI kunne svare på flere spørgsmål eksempelvis om børnepasning, byggeansøgninger osv.
“Den lille lyserøde MUNI dukker op i nederste højre hjørne på hjemmesiden. Vi håber, at borgerne vil tage godt imod den. Kan MUNI ikke svare, – den er jo ung endnu og ved ikke alt endnu – så får borgerne tilbuddet om at blive ringet op”, fortæller Dorthe Jespersgaard.
Den Digitale Hotline får i øjeblikket mange henvendelser bl.a. p.g.a. Covid-19, da mange borgere ikke møder personligt op i samme grad som tidligere. Her kan MUNI være en god hjælp for dem, hvis der er ventetid på telefonen.
Fakta om Den Digitale Hotline
Den Digitale Hotline er både i 2019 og 2020 nomineret til Digitaliseringsprisen som offentlig institution, der har vist en ny vej inden for it-udnyttelse i det offentlige. Digitaliseringsprisen er et initiativ fra Digitaliseringsstyrelsen, Danske Regioner, Djøf, Rambøll, KMD og Charlie Tango.
Den Digitale Hotline er et samarbejde mellem 43 kommuner om et fælles virtuelt callcenter, der nu udvides med en chatbotfunktion. Via digitalt samarbejde hjælper medarbejderne i Den Digitale Hotline borgere telefonisk 60 timer om ugen og på tværs af kommunegrænser med navigering i digitale selvbetjeningsløsninger og med generelle spørgsmål. Den Digitale Hotline betjener en samlet befolkning på 2,36 mio. borgere og forventer i 2020 ca. en halv mio. opkald.
Kilde: Aalborg Kommune