Først ramte inflation og tilbudsmentalitet økologiske produkter. Nu er tendensen nået til madvarer uden tilsat sukker. Det mærker man hos producenten EASIS, som tog alternative metoder i brug for at vende udviklingen.
Internationale kriser, inflation og prisstigninger og ændrede forbrugervaner har ført til stilstand og tab for en presset fødevarebranche. Det mærker man også hos markedslederen for fødevarer uden tilsat sukker, EASIS, som efter rekordvækst i 2020 og 2021 opjusterede deres forventninger og mål for 2022.
Med offentliggørelsen af virksomhedens regnskab for 2022 kan virksomheden dog konkludere, at den udbredte discount- og tilbudsmentalitet hos forbrugerne, nu også går udover markedet for madvarer uden tilsat sukker.
– Gennem hele 2022 kunne vi tydeligt mærke, at der var en stigende tendens blandt forbrugerne til primært at handle tilbudsvarer. Vi så det først i forhold til økologiske varer, og nu ser vi det også i salget af vores produkter. Resultatet viser sig desværre også i et skuffende regnskab, som lander langt under, hvad vi havde forventet, siger Thomas Møberg, direktør i EASIS.
Valgte innovation i stedet for stilstand
For at dæmme op for udviklingen præsenterede ledelsen i EASIS i august en ambitiøs ændring i deres strategi baseret på udvikling og lancering af et nyt produkt per uge fra projektets start og over årsskiftet.
– Når der er stilstand, og forudsigelserne ikke holder, vil normalen i fødevarebranchen være at slå bremserne i, ikke at producere mere end højst nødvendigt og ikke at løbe risici. Det gjorde vi også oprindeligt, hvor vi droslede ned på forecast og skar til i sortimentet. Det stod dog hurtigt klart, at vi potentielt risikerede at miste vores førerposition på markedet, hvis vi gjorde som alle andre, fortæller Thomas Møberg og uddyber:
– Vi tror på, at det i krisetider er vigtigt at bevare sit markedsføringstryk og vise initiativ som markedsleder. Derfor valgte vi at gøre noget fundamentalt anderledes end vores konkurrenter ved at fortsætte med at udvikle og tilbyde nye produkter.
Investeringer lønner sig på den lange bane
I første omgang så innovationsprojektet ud til at virke, da langt størstedelen af de nye produkter blev godt taget imod af de forbrugere, som handler direkte fra EASIS egen online platform. Det ændrede sig dog mod slutningen af 2022.
– På trods af den lovende start måtte vi bare konstatere, at den generelle samfundstendens også ramte omsætningen på webshoppen. I øjeblikket er det ganske enkelt ikke muligt at sælge produkter til andet end tilbudspris, siger Thomas Møberg, som fortæller, at innovationsprojektet har kostet godt og vel to millioner kroner. En investering, som han regner med, lønner sig på længere sigt. Han tilføjer:
– Selvom projektet ikke har påvirket bundlinjen positivt endnu, har det vist os, at vi har modet, kapaciteten, kompetencerne og salgsplatformen til at træde speederen i bund, når inflationen og forbrugertendenserne forhåbentligt igen går den anden vej. Derfor ser vi det som en investering, som vil betale sig på sigt.
Direktøren fortæller desuden, at EASIS gennem de seneste knapt otte år har investeret massivt i branding, innovation og udvikling af egen webshop.
– Detailbranchen har brug for at nogen løber forrest på produkter uden tilsat sukker. Den rolle både ønsker og kan vi tage på os. Vi er ikke bange for at investere i krisetider, når andre gør det modsatte, siger Thomas Møberg.
Kilde: Epicent Public Relations