Markedsføringen af Aalborg fordobles i 2020
Rekordhøj opbakning fra VisitAalborgs nuværende såvel som nye samarbejdspartnere får nu organisationen til at fordoble markedsføringsbudgettet i 2020.
Med massiv international mediebevågenhed og fornemme placeringer i store medier endte 2019 med at blive et banebrydende år for Aalborg. Den store internationale interesse skyldes blandt andet en gennemgribende byudvikling samt et stigende fokus på markedsføringen af Aalborg som destination for erhvervsturisme, ferie- og storbyturisme samt kultur- og oplevelsesturisme. Den massive mediebevågenhed får nu Aalborgs erhvervsliv til at afsætte endnu flere midler og dermed forstærke samarbejdet med VisitAalborg om udviklingen og markedsføringen af byen de kommende år:
– Aalborg skal have international synlighed og attraktionskraft, og vi har en stærk ambition om at tiltrække endnu flere turister til byen de kommende år. En rivende udvikling inden for kunst, kultur, arkitektur og ikke mindst gastronomi gør Aalborg til en attraktiv og topaktuel second city. Men vi kan ikke gøre det alene, og vores tætte og stærke samarbejde med erhvervslivet er derfor helt afgørende for at skabe endnu mere national og international opmærksomhed omkring Aalborg og Nordjylland, lyder det fra konst. direktør i VisitAalborg, Anja Mathiasen.
Udvikling og bæredygtighed i fokus
Aalborg Kommune har i dag landets 3. største turismeomsætning på godt fire milliarder kroner og genererer alene i Aalborg Kommune 4.000 jobs.
– Et stærkt turismegrundlag er helt afgørende i en kommune af Aalborgs størrelse. Det bidrager til opretholdelsen af vækst og nye initiativer, der kan tiltrække turister, kongresser, virksomheder og ikke mindst studerende. Derfor glæder det mig, at erhvervslivet i dén grad bakker op om at udvikle turismen i en positiv retning, så vi fremadrettet kan nå ud til endnu flere potentielle turister på eksisterende såvel som nye markeder, lyder det fra borgmester Thomas Kastrup-Larsen.
Port of Aalborg er en af de koncerner, der har øget partnerbidraget markant i 2020, og det skyldes blandt andet et stigende fokus på udvikling af Aalborg som destination og herunder særligt bæredygtighed.
– Det klæder Aalborg at arbejde sammen på tværs af forretningsområder. Som havn betjener vi både turister, erhvervsliv og byen som helhed, og derfor har vi naturligvis stor interesse i at sikre, at de gæster, der besøger byen, får en god oplevelse. Vi har derfor valgt at øge bidraget i år på grund af VisitAalborgs stigende fokus på bæredygtighed, da det er en væsentlig del af vores strategi om at gøre byen attraktiv for nye virksomheder og borgere til glæde og gavn for byens fremtidige udvikling, lyder det fra adm. direktør i Port of Aalborg, Claus Holstein. Han bakkes op af direktør for Aalborg Kongres & Kulturcenter, Nicolaj Holm:
– Som Danmarks første certificerede bæredygtige kongres- og kulturcenter ligger det os naturligvis meget på sinde at indgå strategiske partnerskaber, der bygger på udvikling og vækst på fælles forretningsområder i tråd med vores værdier. Senest har kåringen som den femte mest bæredygtige turistdestination på verdensplan vist, at VisitAalborg har ambitioner om at placere sig i toppen af den bæredygtige verdenselite, og det bakker vi naturligvis op om.
Aalborg som international erhvervsdestination
Storby- og oplevelsesturisme samt kultur- og erhvervsturisme udgør den største del af kommunens samlede turismeomsætning i dag. Det skyldes særligt erhvervsturisternes høje døgnforbrug og et løbende fokus på at markedsføre byen som møde- og konferenceby.
– Erhvervsturismen skal i høj grad sælges på erhvervslivets høje faglighed, vores unikke videnmiljøer og alle de aalborgensiske venues, der gør byen attraktiv for møder, konferencer og kongresser. Her ligger et fortsat stort potentiale i at synliggøre Aalborg som national og international erhvervsdestination og derigennem bidrage yderligere til erhvervsudviklingen i kommunen, forklarer Anja Mathiasen.
Musikkens Hus er ét af byens eftertragtede konferencesteder, og koncerthuset mærker i høj grad effekten af VisitAalborgs erhvervsfokus.
– Møder og konferencer udgør i dag en stor del af Musikkens Hus’ årlige aktivitetsniveau, og med VisitAalborg i ryggen har vi oplevet en støt stigning i antallet af erhvervsarrangementer fra virksomheder, der måske ikke ellers havde overvejet Aalborg som møde- og konferenceby. Vi tror generelt på, at vi kan stå stærkere, hvis vi står sammen og spiller hinanden bedre. Derfor skaber stærke samarbejder som disse utrolig stor værdi for os, lyder det fra Lasse Rich Henningsen, der er direktør i Musikkens Hus.
Kilde: VisitAalborg