I sidste uge blev sløret løftet for, at 35-årige Joshua Weilerstein bliver ny chefdirigent for Aalborg Symfoniorkester fra efteråret 2023. Han har – siden han som den yngste nogensinde i 2009 vandt den prestigefyldte Malko-konkurrence for unge dirigenter – flere gange dirigeret Aalborg Symfoniorkester, men når han torsdag 27. oktober indtager podiet, er det første gang, efter udnævnelsen som ny chefdirigent blev offentliggjort. På programmet er klangfyldte orkestreringer af værker af Bach og Brahms samt Pendereckis Winterreise med orkestrets egen hornist Erik Sandberg som solist.
Måske ringer navnet Krzysztof Penderecki ikke umiddelbart en klokke, men hvis man har set gyserfilm som Exorcisten, Stanley Kubricks Ondskabens hotel eller Martin Scorseses Shutter Island, så har man hørt noget af hans musik. På torsdag bliver det knap så uhyggeligt, men i stedet meget smukt og klangfyldt, når hans værk Winterreise er på programmet.
Hornkoncerten blev komponeret i 2008 og er et godt eksempel på Pendereckis modne og mere melodiske stil. Første del er rolig og søgende i sit udtryk, og solisten får hurtig lejlighed til træde frem med virtuose passager. I den andel af værket øges tempoet, og musikken bliver livfuld og energisk. Igennem hele koncert er der en fantastisk dialog mellem solist og orkester.
Brahms og Bach i nye musikalske klæder
Fælles for koncertens to øvrige værker er, at de begge er af ældre komponister, men arrangeret i nye orkesterversioner af yngre komponister.
Arnold Schönberg nærede gennem hele livet en stor fascination for Brahms’ musik, og han var optaget af den enorme detaljerigdom, som han hørte i musikken. Derfor besluttede han i 1937 at lave en orkesterudgave af Brahms’ berømte Klaverkvartet i g-mol, hvor Schönberg gennem sin smukke og farverige orkestrering belyser Brahms’ mange musikalske detaljer.
I en avisartikel op til uropførelsen svarede Schönberg på, hvorfor han havde skabt sin orkesterudgave af netop det værk. Han svarede: ”Jeg kan godt lide stykket. Det bliver sjældent spillet, og det bliver altid meget dårligt fremført, for jo bedre pianisten er, jo højere spiller han, og man hører intet fra strygerne. Jeg ville gerne høre det hele, og det opnåede jeg med min instrumentation.”
I begyndelsen af det 20. århundrede var fascinationen af Bachs musik større end nogensinde, og tidens komponister studerede med flid og stor grundighed den gamle mesters værker. Den østrigske komponist, Anton Webern, var én af disse, og han gav flere gange musikstykker nye orkestrale iklædninger. Ét af de mest fascinerende eksempler på dette er Weberns orkestrering af Bachs 6-stemmige fuga fra Das Musikalische Opfer, hvor hele orkestret tager del i den musikalske leg.
Der er gratis koncertoptakt ved Jan Mygind kl. 18.30
Studerende og unge under 30 år kan købe koncertbilletter for bare 50 kr. til denne koncert.
Program:
Bach: Das Musikalisches Opfer (ork. Anton Webern)
Penderecki: Koncert for horn og orkester – “Winterreise”
Pause
Brahms: Klaverkvartet (arr. Arnold Schönberg)
Medvirkende:
Joshua Weilerstein, dirigent
Erik Sandberg, horn
Aalborg Symfoniorkester
Hvad: Torsdagskoncert Aalborg Symfoniorkester: Weilerstein & Sandberg
Hvor: Koncertsalen i Musikkens Hus
Hvornår: torsdag 27. oktober 2022 kl. 19.30
Kilde: Aalborg Symfoniorkester