Nu kan selv de allermindste blive maratonløbere, når Børneulykkesfonden og Rasmus Klump afholder Centimeter Maraton lørdag d. 18. september kl. 9.30 på idrætspladsen ved Hasseris Gymnasium.
De fleste børn kan godt lide at bevæge sig. Alligevel er det kun et mindretal af danske børn, der opfylder Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet. Det vil Børneulykkesfonden gøre noget ved. Derfor har de etableret Centimeter Maraton, der holdes i flere større byer i Danmark.
Den klassiske maratonløber nedlægger en strækning på 42.195 kilometer, mens centimetermaratonløberen nedlægger 42.195 centimeter. Eller 422 m. Dermed kan selv de mindste være med og kalde sig for maratonløbere.
Mere bevægelse i hverdagen
Centimeter Maraton skal hjælpe børnefamilier med at komme op af sofaen, væk fra de elektroniske devices og ud i den friske luft. Så hvorfor løbe med?
”I Børneulykkesfonden arbejder vi for at få leg og bevægelse ind i børnenes hverdag. I en digital tidsalder er der mere end nogensinde brug for, at vi husker at komme ud og få rørt os, og det behøver ikke være en sur pligt. Initiativer som fx Centimeter Maraton styrker både den aktive livsstil samtidig med, at man har det rigtig sjovt.”, fortæller Henriette Madsen, generalsekretær hos Børneulykkesfonden.
Centimeter Maraton er for børn i alderen 2-10 år, og børnene inddeles i to grupper: ”Pildskadderne” og ”Gøjerne”. Pildskadderne er de mindste børn, hvor far eller mor må løbe med. Gøjerne er de større børn, som godt kan løbe hele distancen selv.
Det støtter du op om
Centimeter Maraton arrangeres af Børneulykkesfonden og Rasmus Klump. Løbet støttes af Continental og Shell tankstationerne i Danmark. Alle arbejder for at sætte fokus på sikkerhed i trafikken og børn i bevægelse:
”Hos Continental er vi meget passionerede omkring trafiksikkerhed, og vi har en vision om at nedbringe antallet af trafikuheld. Vi er derfor meget stolte over at være støttepartner på Børneulykkesfondens Centimeter Maraton, fordi man ved hjælp af den udleverede refleksvest, på en sjov og anderledes måde, lærer børnene, hvor vigtigt det er at være synlige i trafikken”, siger Claus Lykkebjerg Larsen, Marketing Manager hos Continental.
Samme holdning finder man hos Shell tankstationerne i Danmark:
”Også på Shell tankstationerne i Danmark har vi har en oplagt mulighed for at bringe Børneulykkesfondens vigtige budskaber videre ud til bilister og børnefamilier i hele landet. Hver dag er vi i dialog med tusinder af bilister på vores tankstationer. Så på den måde kan vi og vores medarbejdere forhåbentlig være med til at sikre, at færre børn kommer til skade i trafikken”, siger Søren Møller Maretti, retaildirektør i DCC Energi, som står bag Shell tankstationerne i Danmark.
Alt overskud fra løbet går ubeskåret til Børneulykkesfondens arbejde for at øge børnesikkerheden i Danmark.