Finn Madsen vil fortælle den spændende jernbanehistorien omkring Aalborg fra 1869, hvor jernbanen kom til Aalborg, og frem til i dag.
I 1844 opstod de første planer om en jernbane fra Hamburg til Aalborg. Efter mange diskussioner frem og tilbage blev denne jernbane realiseret. Banen blev bygget for statens regning af det engelske entreprenørselskab Peto, Brassey & Betts. Strækningen Randers – Aalborg var sidste del af dette projekt. Den 19. september 1869 indviedes banen med deltagelse af bl.a. kongeparret Christian IX og dronning Louise. Dagen efter startede den ordinære trafik med to persontogsafgange og et blandetog dagligt i hver retning. Turen fra Aalborg til Randers med tog varede ca. 2 timer og det var en stor forbedring idet tidligere muligheder var postdiligencen der var 7-8 timer om turen.
Mens anlægsarbejdet var i gang på banen til Aalborg blev det besluttet at bygge en jernbane mellem Nørresundby og Frederikshavn. Vendsysselbanen blev indviet i 1871 men ført i 1878 blev jernbanebroen indviet og i de mellemliggende år var indsat færge til passagerer og gods.
I 1902 byggede man en ny banegård. Det var nødvendigt for at få plads til de 4 nye privatbaner omkring Aalborg – Aalborg Privatbaner.
I 1969 blev de fire privatbaner omkring Aalborg nedlagt og der blev stille på Aalborg station.
Tilmelding ikke nødvendigt.
Kilde: Aalborg Bibliotekerne