Fire influenter bliver politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at overtræde markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Yderligere 10 får en indskærpelse og otte orienteres om lovgivningen. I alt har Forbrugerombudsmanden undersøgt 37 influenter.
Forbrugerombudsmanden har gennemført en undersøgelse af 37 influenters kommercielle opslag på sociale medier. Det er undersøgt, om opslagene er markeret, som de skal ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, der forbyder skjult reklame.
De 37 influenter er udvalgt efter flere kriterier. De influenter, som Forbrugerombudsmanden tidligere har orienteret om reglerne, er blevet undersøgt. Desuden er der udtaget en stikprøve blandt influenter på sociale medier, der har over 100.000 følgere og kommunikerer på flere sociale medier, fx både Instagram og Facebook.
I de tilfælde, hvor influenterne har overtrådt forbuddet mod skjult reklame, fremgik det slet ikke af opslaget, at der er kommercielle interesser bag, eller også fremgik det ikke tydeligt, for eksempel fordi:
- reklamemarkeringen har stået i bunden af et opslag eller blandt hashtags,
- der er brugt uklare ord, som for eksempel ”spons” eller ”ad” i stedet for ”reklame” eller ”annonce”,
- virksomhedens navn kun er tagget i opslaget, eller
- reklameopslag, der bliver delt fra ét socialt medie til et andet, ikke er tydeligt markeret som reklame.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse viser dog også, at en stor del af influenterne tydeligt oplyser, hvis opslag er reklame eller andet kommercielt indhold.
Læs mere om undersøgelsen her.
Forbrugerombudsmanden har igennem længere tid haft fokus på at oplyse særligt influenter om reglerne for markering af reklame. Blandt andet har Forbrugerombudsmanden udgivet ”Gode råd til influenter om skjult reklame”
Hvis de kommercielle interesser ikke fremgår tydeligt af et opslag på sociale medier, risikerer modtageren at blive vildledt til at tro, at der er tale om personligt indhold fra influenten. Det kan betyde, at modtageren lettere lader sig påvirke og ikke stiller sig kritisk over for opslaget på samme måde, som hvis de kommercielle interesser klart fremgik.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”Det glæder mig at se, at langt størstedelen af de influenters opslag, som vi har undersøgt, der var reklame, tydeligt fremstod som reklame. Vi har dog også konstateret så grove overtrædelser, at vi har politianmeldt fire influenter.”
”Vi skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor skal influenter sørge for, at det er tydeligt, når der er tale om en reklame og ikke blot en personlig anbefaling til deres følgere. Det gælder fx også for Instagram Stories, hvor hvert enkelt opslag med reklame tydeligt skal fremstå som reklame.”
”Jeg ser med stor alvor på overtrædelser af forbuddet mod skjult reklame, for der må ikke være tvivl om, hvornår vi som forbrugere møder markedsføring. Vi vil derfor fortsat have fokus på at håndhæve forbuddet mod skjult reklame.”
LOVGRUNDLAG – MARKEDSFØRINGSLOVENS § 6
Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, skal erhvervsdrivende klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.
Kilde: Forbrugerombudsmanden