At have nedsat syn kan gøre det vanskeligt at komme godt i gang med skolen, men det er ikke altid, at barnet selv ved, at den er gal. Forældre bør kigge efter bestemte symptomer, lyder rådet fra klinisk fagspecialist i Louis Nielsen
Ofte ved børn ikke selv, at de har nedsat syn. Forældre kan holde øje med, om barnet for eksempel tager bogen op til hovedet, sidder tæt på skærmen, har røde øjne eller klager over vedvarende hovedpine, lyder det fra klinisk fagspecialist i Louis Nielsen Pernille Lindhardt Steiness.
I disse dage ringer klokken ind til første skoledag for børn over hele landet. Skoletasken er pakket og klar, men ikke alle børn har et syn, der er lige så klar til skolen. I hver skoleklasse sidder der statistisk set to børn med synsproblemer, har en undersøgelse fra Optikerhøjskolen i Randers tidligere vist.
– Et godt syn er en central forudsætning for, at barnet kan følge med i skolen. I klassen skal barnet både kunne læse og løse opgaver på tæt afstand og kunne se op til tavlen længere væk. Er det ikke tilfældet, kan barnet få problemer med at følge med i undervisningen, fortæller klinisk fagspecialist hos Louis Nielsen Pernille Lindhardt Steiness.
– Det er vigtigt at få undersøgt synet, for hvis barnet har synsproblemer, kan det gå ud over skolen og hverdagen i øvrigt. I mange tilfælde kan problemerne heldigvis afhjælpes, men det kræver, at vi finder dem.
Hold øje med disse symptomer Som forælder kan du være opmærksom på en række symptomer, for eksempel hvis barnet ofte holder bogen tæt på ansigtet, sidder tæt på skærmen eller klager over vedvarende hovedpine, lyder det fra Pernille Lindhardt Steiness.
– Det kan også være, at barnets øjne bliver røde, at barnet gnider sig meget i øjnene eller kun ser på ting med det ene øje, for eksempel ved at dreje hovedet. Hvis barnet oplever flere af disse symptomer vedvarende, anbefaler jeg helt klart en synstest hos en øjenlæge eller en optiker, tilføjer den kliniske fagspecialist.
To elever i hver klasse har synsproblemer
Ifølge en undersøgelse fra Optikerhøjskolen i Randers sidder der i gennemsnit sidder ca. to børn i hver skoleklasse, som har dårligt syn uden selv at vide det.
– Et barn med dårligt syn har aldrig prøvet andet og kan derfor ikke vide, at det faktisk er muligt at komme til at se bedre. Og det kan være svært at reagere som forælder, når barnet ikke fortæller noget, forklarer Pernille Lindhardt Steiness.
Svært at følge med vennerne
Børn er generelt gode til at kompensere for deres dårlige syn. Det betyder dog ifølge Pernille Lindhardt Steiness, at de må anstrenge sig for at følge med i skolen. Resultatet kan være, at de bliver helt udmattede sidst på dagen, bliver ukoncentrerede og får hovedpine.
Hvis barnets syn ikke er i orden, kan det også gå ud over samværet med vennerne i frikvarteret og efter skoletid. Synet er nemlig også vigtigt på legepladsen og på fodboldbanen, forklarer Pernille Lindhardt Steiness:
– Synet er afgørende i barnets leg. Hvis synet ikke er optimalt, vil det også her genere barnet, som kan opleve problemer med at indgå i legen på lige fod med sine kammerater.
Fakta: Børn ved ikke altid selv, at synet er dårligt
En undersøgelse fra Optikerhøjskolen i Randers viser, at der i gennemsnit sidder ca. to børn i hver skoleklasse med dårligt syn. Uden at hverken barnet selv, forældrene eller lærerne er opmærksomme på det.
Børn giver sjældent selv udtryk for det, hvis de har synsproblemer, fordi de ikke har prøvet andet.
Som forælder kan du være opmærksom på en række symptomer. For eksempel om barnet holder bogen tæt på ansigtet, sidder tæt på skærmen eller klager over vedvarende hovedpine.
<Kilde til undersøgelsen fra Optikerhøjskolen>
Undersøgelsen Synsfejl og samsynsanomalier hos skolebørn: Diagnosticering og konsekvenser for læseeffektivitet, 2016. Af Ivan Nisted, optometrist, MPH og underviser ved Optikerhøjskolen i Randers og cand.scient. Marianne Maagaard.