Aalborgs bybusdrift er i fuld gang med at blive 100 procent elektrificeret, og du kan derfor se frem til at blive transporteret både CO2-neutralt og partikelfrit. Med omstillingen fra dieseldrevne busser til elbusser i Nordjyllands hovedstad bliver bybusdriften emissionsfri i løbet af 2023 og dermed hele syv år før det oprindelige mål i 2030.
Luften i Aalborg slipper for over 7.000 tons CO2 med indfasningen af elbusser på samtlige bybusruter. Elbusserne, og herunder også de nye Plusbusser, er CO2-neutrale, og med et farvel til de dieseldrevne busser er der heller ingen udledning af de skadelige NOx-partikler fra bybusserne, som dermed bliver emissionsfri syv år før det oprindelige mål i 2030.
– Elbusser er en kæmpe gevinst for luftkvaliteten og for miljøet generelt i Aalborg. CO2-udledningen fra bybusser går i nul, når samtlige 121 elbusser, heraf 14 Plusbusser, er fuldt implementeret i løbet af efteråret 2023. Dermed sparer vi over 7.000 tons CO2 om året, hvilket svarer til langt over 600 danskeres gennemsnitlige CO2-udledning om året, forklarer Ole Schleemann, underdirektør fra Nordjyllands Trafikselskab, og uddyber:
– Det er blandt andet resultatet af et godt og konstruktivt samarbejde på tværs af region, kommune, entreprenører og trafikselskab, der har ført til, at vi hele syv år før tid faktisk får en emissionsfri bybusdrift i Aalborg.
Der er således flere miljøfordele ved overgangen til eldrevne bybusser og ikke mindst den kommende Plusbus, som kan fragte omtrent dobbelt så mange passagerer som en almindelig bybus, uddyber han:
– I de knap 25 meter lange Plusbusser er der plads til over 150 passagerer, men strømforbruget fordobles ikke i forhold til en almindelig bybus med plads til omkring 80 passagerer. Det gennemsnitlige ressourceforbrug per passager er dermed mindre ved Plusbus.
Foruden en renere luft i Aalborg medfører skiftet til elbusser også mindre larm i byens gader.
– Elbusser er mere støjsvage end dieseldrevne busser og forbrændingsmotorer generelt. Det er veldokumenteret, at støjforurening kan give sundhedsproblemer, og det er derfor endnu et positivt skridt for miljøet i Aalborg, at elbusserne larmer mindre. Når flere passagerer kan transporteres i samme bus, medfører det forhåbentlig også, at der kommer færre personbiler på vejene og dermed mindre støj, forklarer Jan Øhlenschlæger, funktionschef hos Aalborg Kommune.
Plusbus kommer til at erstatte buslinje 2, der i dag kører fra Væddeløbsbanen i Aalborgs Vestby til AAU Busterminal i den østlige del af Aalborg. Linjen er blandt de allermest benyttede bybusser i Aalborg og den travleste linje i myldretiden, og det er også grunden til, at den erstattes med Plusbus, som på sigt får endestation ved Nyt Aalborg Universitetshospital.
– Der er brug for ekstra kapacitet på linje 2 allerede nu, og behovet stiger kun yderligere, når det nye supersygehus i Aalborg Øst åbner. Derfor giver det rigtig god mening at skalere kapaciteten op nu, siger Jan Øhlenschlæger.
Bybusserne i Aalborg er gradvist overgået til elbusser siden sommeren 2022 og er efter planen fuldt indfaset i efteråret 2023, når Plusbussen sættes i drift 23. september.