Iværksætteriet spirer: Det er in at være ude
Bæredygtige og naturbårne ferieoplevelser efterspørges i stigende grad, og det danner grobund for en spirende iværksætterkultur. I innovationsprojektet TourismX er en række startups med fokus på autentiske naturoplevelser lige nu ved at bygge nye turismevirksomheder op.
Efterspørgslen på autentiske ferieoplevelser boomer i disse år. Både danske og udenlandske turister søger mod bæredygtige oplevelser, der strækker sig fra lokale fødevarer til naturnære overnatningsmuligheder, og det danner grobund for en spirende iværksætterkultur inden for turismebranchen.
”Med urbaniseringen flytter vi os længere og længere væk fra naturen i det daglige. Derfor opstår et behov for at genfinde og komme i kontakt med naturen, når vi har fri og er på ferie,” forklarer Bodil Stilling Blichfeldt, der er lektor ved Syddansk Universitet, og uddyber:
”Det betyder selvfølgelig også, at det kan være udfordrende at relatere til og være i ét med naturen, hvis den ikke er en del af vores hverdag. Derfor er der behov for mennesker og virksomheder, der kan formidle naturen og gøre oplevelserne tilgængelige for turister. På den måde sikrer vi også, at de naturbårne ferieoplevelser bliver bæredygtige og på naturens præmisser, så naturområderne ikke kommer til at lide overlast”
Iværksættere formidler naturoplevelser
Den stigende efterspørgsel har dannet grobund for en spirende iværksætterkultur, der arbejder for at gøre naturoplevelser mere tilgængelige for turister – blandt andet gennem projektet TourismX, som har til formål at styrke innovation og nytænkning på turismeområdet. Gennem projektet understøtter Dansk Kyst- og Naturturisme og Wonderful Copenhagen turismevirksomheder og iværksættere i at imødekomme efterspørgslen og udvikle deres idéer til en forretning.
”Det er afgørende, at vi lægger os i selen for hele tiden at udvikle og nytænke turismen i den retning, turisterne efterspørger. Både for at kunne bevare interessen hos de turister, som allerede besøger Danmark, men bestemt også for at kunne trække nye gæster til landets turistområder. Det glæder os derfor at opleve de mange spændende og nytænkende projekter fra TourismX-samarbejdet, som netop nu er i gang med at blive rullet ud landet over,” fortæller Rasmus Friis Sørensen, der er innovationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.
Virksomhederne i TourismX-projektet er blevet sammensat i klynger, hvor de kan sparre med hinanden, modtage rådgivning fra en række af landets dygtigste inden for turisme og oplevelsesøkonomi, og hvor de får mulighed for at teste deres ideer af. Hver klynge består af minimum tre virksomheder og er blevet sammensat på baggrund af idé, tema eller geografi.
”Det stod hurtigt klart, at mange af deltagervirksomhederne har naturen som centralt omdrejningspunkt som en naturlig følge af den stigende efterspørgsel, vi oplever på mere autentiske ferieoplevelser i disse år. Det er simpelthen blevet in at være ude, og nu ligger der en stor opgave i at gøre oplevelserne så tilgængelige som muligt for turisterne via den rette formidling og teknologi ude på destinationerne,” forklarer Rasmus Friis Sørensen.
Projekterne tæller blandt andet Seaside Safari, der arrangerer naturoplevelsesture langs den jyske vestkyst, Vildmarkscenteret, der giver eventyrlystne turister gode oplevelser og færdigheder i den danske vildmark samt vandrekonceptet Oh So Quiet, der netop har åbnet for bookinger:
”Idéen opstod i forbindelse med en vandretur i Thy, hvor min veninde og jeg savnede et naturnært overnatningstilbud, der ikke var alt for primitivt. Jeg er nemlig mere til komfort og luksus end til shelters og campingpladser, men samtidig elsker jeg naturens ro og skønhed. Vel hjemme igen begyndte tankerne om et nyt overnatningskoncept, hvor man kan vandre fra hytte til hytte, at tage form. Ikke mindst gennem sparring med familie, venner og sidenhen Nationalpark Thy, Visit Thy og Thisted Kommune,” fortæller Pia Stigaard Skammelsen, der er grundlægger af og idékvinde bag Oh So Quiet.
Oh So Quiet har med afsæt i TourismX-projektet og midler fra Innovationsfonden skabt rammerne for komfortabel overnatning i feriehuse i Nationalpark Thy, der blandt andet inkluderer vandrerute, mad og drikkevarer:
”Det handler om at gøre vandre- og naturoplevelsen så tilgængelig som muligt, så gæsterne slipper for at tænke på andet end at gå dagens distancer og tilberede maden. Mit håb er, at det vil give anledning til at trække stikket og mærke nærværet med venner og familier i en ellers travl hverdag,” slutter Pia Stigaard Skammelsen, der tager imod de første gæster i Thy i september 2019.
Virksomhederne i TourismX-projektet gennemgår lige nu et såkaldt SPRINT-forløb, hvor idéerne videreudvikles til koncepter eller prototyper, testes blandt brugerne og gøres klar til at blive markedsintroduceret.
Kilde: Dansk Kyst- og Naturturisme