Mange forbrugere vægter pris over bæredygtighed. Det har en legetøjsbutik i Aalborg løst ved at samarbejde direkte med producenten og derigennem sænke prisen på bæredygtigt legetøj.
Bæredygtighed er i høj kurs i Danmark, men ifølge en ny undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af Grohe vægter over halvdelen af forbrugerne fortsat pris over bæredygtighed, mens kun hver fjerde prioriterer bæredygtighed over pris. For at imødekomme behovet for et prisfald på bæredygtigt legetøj får legetøjsbutikken Børnenes Kartel i Aalborg legetøjet leveret direkte fra producenten.
– Vi samarbejder direkte med producenten for at give vores kunder en billigere pris og et mere bæredygtigt produkt, og det kan vi mærke, at kunderne værdsætter, siger Heidi Ritter, der er medejer af Børnenes Kartel.
Gennem samarbejde med en familievirksomhed i Tyskland mindsker Børnenes Kartel transportafstande og CO2-udslip. Samtidig spares der på plastik som folie i vareindpakningen.
Aalborgenserne vægter bæredygtigt legetøj
Hos Børnenes Kartel i Aalborg foretrækker kunderne det mere bæredygtige legetøj, når prisen matcher eller er lavere end alternativerne i sortimentet. Det gælder blandt andet butikkens modellervoks uden miljøskadelige stoffer og sæbebobler med miljøvenlig sæbe.
Ifølge Ole Storm Jørgensen, der er forbrugerekspert fra Institut for Dansk Detailhandel, afgør prisen på legetøj valget af produkt for mange børnefamilier, fordi de savner gennemsigtighed om miljøhensyn i produktionen.
– Børnefamilier går mest op i bæredygtighed, men mange legetøjsbrands bruger komplekse miljømærkninger og buzzwords som ’greenwashing’ i flæng, som gør det svært at gennemskue produkternes reelle klimaaftryk. Gennemsigtighed om deres særlige produktionsform over for forbrugerne giver bonus, siger Ole Storm Jørgensen.
Få legetøjet leveret med cykelbude
Børnenes Kartel har netop indgået i et samarbejde med den danske logistikvirksomhed Burd Delivery, som gør det muligt for aalborgenserne at få leveret legetøjet samme dag med cykelbude.
– Vi får kun positive beretninger fra vores kunder omkring vores nye tiltag. De bruger det, hvis de for eksempel har glemt at indkøbe gave til en børnefest, og så vægter de CO2-neutral pakkelevering, siger Heidi Ritter.
Kilde: Epicent Public Relations