Iværksætterlysten er tilbage: Antallet af nye virksomheder stiger for første gang i år
I juli blev der oprettet flere nye CVR-numre i Aalborg Kommune end i samme måned i fjor. Det skaber glæde hos BusinessAalborg
I juli måned var der for første gang i år en positiv ændring i antal nye CVR-numre i Aalborg Kommune i forhold til samme periode i 2019. Det viser nye tal fra BusinessAalborg.
Med seks procent flere nyetablerede, aalborgensiske virksomheder for juli end i fjor blev de overordnede tal for hele 2020 forbedret. Det svarer til 159 nye virksomheder i sommermåneden.
Det glæder Lone Borg, der er erhvervsservicechef i BusinessAalborg.
– En del af det at være en attraktiv erhvervskommune er, at vi hele tiden formår at tiltrække flere nye virksomheder. Derfor er iværksætterlysten enormt vigtig for os, og det er vigtigt, at der hele tiden kommer nye til, udtaler Lone Borg.
Især i de første fem måneder af året var der nemlig en kraftig tilbagegang, mens perioden januar til og med juli fortsat ligger 18 procent under 2019. I perioden blev der oprettet 1070 nye CVR-numre i år, mens tallet lå på 1306 i fjor.
Foruden den lille stigning i nyoprettede virksomheder gennem juli i forhold til 2019 viser de nyeste tal også, at branchefordelingen ligger nogenlunde som sidste år. De tre brancher med flest nyoprettede virksomheder – handel, service samt information og kommunikation – er næsten procentmæssigt uforandrede.
Fra maj til juli har der været en gradvis normalisering af antal nyoprettede CVR-numre i Aalborg Kommune. Det stemmer fint overens med BusinessAalborgs oplevelser i StartUp Café Aalborg.
Caféen servicerer potentielle samt igangværende iværksættere og genåbnede fysisk i slutningen af maj efter en periode med mulighed for online vejledning med iværksætterkonsulenterne.
– Vi var spændte på, om de kunne finde os fysisk igen, eller om de havde lært en ny måde at være i kontakt med os på. Men allerede fra første uge var der lige så meget aktivitet, som vi tidligere har oplevet. Dertil har vi besluttet os for fremadrettet at lave en kombination af fysiske og digitale tilbud, da vi ser det digitale som et godt supplement, lyder det fra Lone Borg.
Generelt oplever iværksætterkonsulenterne en fortsat skabertrang i det aalborgensiske iværksættermiljø.
– Iværksætterne har været hurtige til at finde os på vores digitale platforme under coronanedlukningen, og der har været den samme søgning til vores tilbud som normalt. Derudover ser vi iværksættere, der har opfundet et produkt på baggrund af de muligheder, som har været under krisen. Helt generelt har det været en stor fordel at være omstillingsparat og idérig – både for nyopstartede og etablerede virksomheder, slutter erhvervsservicechefen.
Kilde: BusinessAalborg