Det er blevet sværere for forældre at finde de mange tusinde kroner, babyudstyr som autostol og barnevogn koster. Flere tyr til genbrug på de dyre poster, og det mærkes hos Børneloppen i Aalborg.
Der skal udstyr til, når en lille ny melder sin ankomst, og de små kan mærkes på budgetterne rundt omkring i de nordjyske hjem – især ovenpå de mange prisstigninger. Ifølge en udregning fra Finanstilsynet, lavet inden Ukraine-krigen og inflationen tog fart, beløber udstyr som barnevogn, autostol, klapvogn og lignende engangsudgifter i forbindelse med et barn sig til 25.000 kroner, hvis det købes fra nyt, og det har fået flere til at vælge brugt babyudstyr.
Hos Børneloppen i Aalborg mærkes det tydeligt, at børnefamilierne er blevet mere presset på økonomien. De sælger i dag 20 procent flere barnevogne, autostole, klapvogne og lignende, end de gjorde for bare et år siden.
– Det kan hurtigt løbe på, når man skal ud at skaffe alt udstyret til en lille ny og både skal have autostole, barnevogn og selvfølgelig også en masse tøj. Vi sælger selvfølgelig tøj i stride strømme, men der er betydeligt flere, der er på jagt efter en brugt barnevogn i dag, end der var for et år siden, siger Melissa Thøgersen, der er er indehaver af Børneloppen i Aalborg.
For en typisk børnefamilie er det ifølge beregninger, som Danske Bank har lavet på tal fra Danmarks Statistik, blevet 2950 kroner dyrere om måneden at købe de samme dagligvarer end for et år siden.
Forbrugeradfærd i hastig forandring
Udover engangsudgifterne til de dyre poster som barnevognen, kommer der også de faste månedlige udgifter til bleer, tøj og mad, når man skal være forældre. Ifølge Finanstilsynets beregninger beløber det sig til 3000 kroner per måned for et enkelt barn uden udgifter til pasning. Derfor er det, ifølge lektor i forbrugeradfærd Ole Storm Jørgensen, blevet mere naturligt at overveje, hvordan man kan spare på de dyre poster ved forældreskabet.
– På kort tid har vi ændret vores mindset fra at forbruge til at have brug for. Vi har fået bevidstheden om, hvad vi rent faktisk skal bruge – krisen har på den måde været perfekt til at ændre vores forbrugsadfærd. Og hvorfor købe en Odder-barnevogn til 13.000 kroner, hvis man kan få en helt fin brugt én til 7000? siger Ole Storm Jørgensen, der er lektor i forbrugeradfærd og detailhandel ved institut for Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania.
– Fordi det økonomiske incitament til at købe genbrug er der lige nu, stopper vi op og tænker over, hvad det er for en verden, vi lever i. Inflationen kommer oveni en forsyningskrise og skubber hurtigere til en proces, der allerede var i gang. Vi er gået fra, at genbrug var en megatrend til, at det er blevet en helt naturlig del af vores adfærd, tilføjer Ole Storm Jørgensen.
Halverer prisen
Hvor de helt nye barnevogne kan koste fra et par tusinde kroner og op til 20.000 kroner, vil de brugte typisk koste halvdelen, vurderer de hos Børneloppen.
– Det er vores sælgere selv, der står for prissætningen på deres varer. Men generelt er mit indtryk, at man vil kunne få den samme barnevogn brugt til cirka halvdelen af den pris, den ville have fra ny, siger Melissa Thøgersen.
Kilde: Epicent Public Relations