BMW har ved et stort arrangement i BMW Welt i hjertet af München offentliggjort, at man tager endnu et ladegreb på fremtiden og gearer op med lanceringen af 25 elektrificerede modeller allerede i 2023 – og ikke først i 2025, som tidligere annonceret. Arrangementet er et nyt kommunikationsformat under navnet #NEXTGen og viser fremtiden inden for design, autonom kørsel, opkobling og elektrificering.
”Vi gearer transformationen op mod bæredygtig mobilitet og ruster selskabet til fremtiden. I løbet af de sidste to år har vi taget en række vigtige beslutninger, og resultaterne vil fremover kunne ses på vejene. I 2021 vil vores salg af elektrificerede modeller være fordoblet sammenlignet med 2019”, udtaler Harald Krüger, bestyrelsesformand hos BMW AG. ”Vi vil tilbyde 25 elektrificerede modeller allerede i 2023 – to år tidligere end oprindeligt planlagt. Vi forventer en stejl vækstkurve mod 2025, hvor salget af vores elektrificerede biler forventes at blive øget med gennemsnitligt 30 procent hvert år”.
Som en del af den nye kommunikationsplatform #NEXTGen viser BMW Group de næste skridt ind i fremtiden. BMW Vision M NEXT har klart fokus på den personlige kørsel af bilen, som med intelligent teknologi kan assistere køreren til at blive ”the ultimate driver”. BMW Motorrad Vision DC Roadster viser en forsmag på alternative køreoplevelser med BMW’s motorcykler. Konceptmotorcyklen bevarer identiteten og de ikoniske BMW Motorrad gener, men tilbyder også en helt ny form for køreglæde.
Harald Krüger fortsætter: ”Vores vision er klar: Bæredygtig mobilitet, produceret på en bæredygtig måde. Vi har sat os selv det mål, kun at købe elektricitet fra vedvarende energikilder på alle vores produktionsanlæg rundt om i verden fra 2020. Vi lever op til vores sociale ansvarlighed – i alle dens facetter. Vi er meget fokuserede på emmissionsfri kørsel. På samme tid står vi ved vores selskabsmæssige ansvarlighed over for medarbejdere, aktionærer og investorer” afslutter Krüger.
Pioner inden for elektromobilitet
Ved udgangen af 2019 forventes der en halv million elektrificerede biler fra BMW Group på landevejene rundt om i verden. Alene i 2018 solgte BMW Group mere end 140.000 elektrificerede biler.
Inden for to år vil der blive tilbudt fem fuldelektriske biler. Sammen med BMW i3, som er solgt i mere end 150.000 eksemplarer, vil produktionen af den fuldelektriske MINI starte i slutningen af året. Efterfølgende i 2020 starter produktionen af den fuldelektriske BMW iX3 og i 2021 følger BMW iNEXT og BMW i4.
Fra 2020 er BMW eDrive standard
Fra og med 2020 vil alle plug-in-hybrid biler fra BMW blive leveret med ”eDrive Zones” som standard. Dette betyder, at man via geofencing-teknologi automatisk kan skifte kørslen til ren elektrisk, når bilen kører ind i en zone, som er defineret som ”green zone” og dermed emissionsfri. På denne måde ønsker BMW at bane vejen for, at plug-in-hybrid biler får samme ret til at køre igennem de emissionsfrie områder som fuldelektriske biler, idet de ved kørslen i zonen kører fuldstændigt elektrisk.
Fremtidsvision på fire og to hjul
#NEXTGen i München byder på en række verdenspremierer, herunder den helt nye BMW 1-serie, BMW 3-serie Touring, BMW 8-serie Gran Coupé, BMW M8 Coupé, BMW M8 Cabriolet samt den opdaterede BMW X1.
Samtidig kan publikum for første gang se to fremtidsvisioner fra henholdsvis BMW M og BMW Motorrad.
BMW Vision M NEXT
Med konceptbilen BMW Vision M NEXT viser BMW sit bud på fremtidens kørsel.
I fremtiden vil bilisterne selv kunne vælge, om de ønsker at blive kørt eller køre selv. BMW Vision M NEXT giver en forsmag på BMW M-afdelingens elektrificerede fremtid ved at sætte fokus på den engagerede kører. Intelligente teknologier giver køreren omfattende assistance for at blive den helt perfekte chauffør.
”BMW Vision M NEXT giver et glimt ind i fremtiden for sportslig kørsel” siger Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. ”Hvor BMW Vision iNEXT viste, hvordan autonom kørsel kan transformere transporttiden til aktiviteter i bilen, demonstrerer BMW Vision M NEXT hvordan state-of-the-art teknologi kan give følelsen af selv at køre mere følelsesmæssigt engagerende. I begge modeller er fokus primært på personerne inde i bilen. Design og teknologi gør ”EASE”- og ”BOOST”-oplevelsen mere naturlig og mere intens”afslutter van Hooydonk.
Hybridbilen BMW Vision M NEXT har elmotor på både for- og bagaksel for at muliggøre kørsel med både baghjulstræk og firehjulstræk. Dette komplementeres af en firecylinders benzinmotor. Bilen har en samlet ydelse på 600 hestekræfter, topfart på 300 km/t og en acceleration fra 0 til 100 km/t på tre sekunder. Rækkevidden på ren el er 100 km.
EASE og BOOST
Konceptbilerne BMW Vision iNEXT og BMW Vision M NEXT giver begge et bud på BMW’s fremtidige oplevelseskoncepter ”EASE” og ”BOOST”. EASE dækker oplevelserne, når bilen er selvkørende. Bilen omdannes til en form for boligareal på fire hjul, hvor passagererne kan føle sig både trygge og sikre. Man kan vælge at hvile og slappe af, men også interagere med de omfattende underholdningstilbud i bilen. EASE-funktionen er lige så alsidig som beboernes forskellige behov. BOOST-funktionen derimod står for den aktive kørerindsats. Begge koncepter er fundamentet for fremtiden inden for autonom kørsel, opkobling, elektrificering og services.
Lyden af fremtiden
Den verdenskendte filmmusikproducer Hans Zimmer har komponeret lyden til BMW Vision M NEXT. Zimmer har samarbejdet med Renzo Vitale, som er lyddesigner og og akustisk ingeniør hos BMW Group.
Elektrificerede biler er lydløse, hvilket mange ser som en fordel. Men for andre kan det være ødelæggende for køreoplevelsen. Under navnet “BMW IconicSounds Electric” arbejder BMW Group med fremtidens lyd til den elektrificerede bilflåde.
“Jeg har altid være BMW entusiast. Som barn vidste jeg, hvornår min mor kom hjem ved lyden af hendes BMW. Jeg er meget glad for muligheden for at kunne skabe lyd til fremtidens elektrificerede BMW modeller og fremkalde følelser til den elektrificerede køreoplevelse”, siger Hans Zimmer.
BMW Motorrad Vision DC Roadster
I mere end 90 år har den tocylindrede boksermotor været et centralt element i BMW’s motorcykler – både teknologisk og visuelt. Med den store elektrificering, som pågår hos BMW Group, kommer naturligt også spørgsmålet om, hvordan en fuldelektrisk motorcykel kan se ud. Svaret ses med BMW Motorrad Vision DC Roadster. Motorcyklen er et visionært symbol på en autentisk og elektrisk køreoplevelse.
Testbil viser det ypperste
Ved #NEXTGen præsenterer BMW Group det ypperste af det teknisk mulige i form af den elektriske testbil “Power BEV“. Bilen er monteret med tre femtegenerations elmotorer og har en samlet ydelse på hele 720 hestekræfter. Testbilen accelererer fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder. Der er monteret en elmotor på frontakslen og to på bagakslen. Samme system vil være at finde på den fuldelektriske BMW iX3, som starter i serieproduktion i 2020.
#NEXTGen
Mere information om #NEXTGen findes på: https://bmwgroup.com/NEXTGen
kilde: BMW