MSC: Fremskridt for bæredygtigt fiskeri – men store udfordringer forude
Nye tal fra MSC viser, at i 2019-2020 var fiskerier, der repræsenterer mere end 17 % af verdens marine fangster enten certificeret eller på vej til at blive det, mens antallet af virksomheder, der beskæftiger sig med produktion, forarbejdning og indkøb af MSC-certificeret fisk og skaldyr, fortsat stiger kraftigt.
Af organisationens årsrapport, Celebrating and Supporting Sustainable Fisheries, fremgår det ligeledes, at:
- Fangsten fra det fiskeri, der er i eller på vej ind i programmet, er nået op på 14,7 mio. tons (fra 12,2 mio. tons sidste år)
- Forbrugernes valgmuligheder er forbedret; der er nu det dobbelte antal MSC–mærkede produkter (18.735) i forhold til for fem år siden.
- Detailsalget af MSC-mærkede produkter har passeret 10 milliarder dollars for første gang, hvilket understreger forbrugernes stigende efterspørgsel efter bæredygtige produkter.
Disse fremskridt falder sammen med en voksende bekymring for verdenshavenes sundhed – hvor FN rapporterer, at mere end en tredjedel af bestandene er overfiskede.
Der er imidlertid også en voksende erkendelse af, hvor vigtigt bæredygtigt fiskeri er for at beskytte vores have. I juni i år rapporterede FAO, at bæredygtigt fiskeri er mere produktivt og modstandsdygtigt over for forandringer, mens en FN-rapport fra september viste, at bæredygtigt fiskeri beskytter havets biodiversitet.
Der er nu 409 fiskerier i MSC’s program – og selv om tilstedeværelsen i udviklingslandene stadig er lav, er den dog stigende. Således er andelen af den samlede MSC-fangst fra fiskerier det globale syd nu oppe på 13 %, en stigning med næsten en fjerdedel i forhold til året før.
Linnea Engström, Programdirektør for MSC i Norden, siger:
“Vi er midt i en global pandemi, som fortsat påfører enorme menneskelige lidelser og alvorlige økonomiske skader. Krisen giver imidlertid også mulighed for at rykke vores økonomier over på et mere bæredygtigt og retfærdigt grundlag. At sikre levende, bæredygtige oceaner fulde af liv for fremtidige generationer er en væsentlig del af dette.
“I mere end 20 år har MSC skabt et bånd mellem fiskere, virksomheder og forbrugere, der bekymrer sig om fremtiden for vores have. Det er værd at markere. Men vi kan ikke give slip – vi skal tværtimod øge vores indsats for at engagere mere fiskeri, nå nye markeder og fremme yderligere forbedringer gennem vores partneres lederskab; det er nemlig dem, der skaber resultaterne, og det er deres succes vi fejrer.”