CBRE Teknisk servicepartner oplever i øjeblikket stor efterspørgsel på vedligeholdelsesopgaver i deres mekaniske afdeling, som er vokset med hele 26 procent til 91 medarbejder på blot et år. Årsagen er blandt andet et udtryk for mangel på kvalificeret arbejdskraft i industrien, men særligt også den teknologiske udvikling, som får industrien til at outsource deres forebyggende vedligeholdelse til CBRE Teknisk servicepartner, der forventer at vækste markedsområdet med hele 40 procent det næste år.
Mens den teknologiske udvikling har taget fart i industrien, og langt flere automatiserede processer har fundet vej ind i produktionerne, er vinduet for vedligeholdelse skrumpet, og det er således afgørende, at virksomhederne har adgang til kvalificerede, men også fleksible medarbejdere.
Tendensen mærker man tydeligt hos CBRE Teknisk servicepartner (tidl. Intego), idet flere industrivirksomheder af den grund vælger at udlicitere vedligeholdelses- og serviceopgaver til CBRE Teknisk servicepartner, som på det mekaniske område har mere end 1.000 industrikunder.
Industri 4.0 har skabt et øget behov for specialistkompetencer i de tekniske afdelinger – dog er industrien udfordret af mangel på kvalificeret arbejdskraft, og når de så er lykkedes med rekrutteringen, er det svært at fylde medarbejdernes tid ud. Derudover er udfordringen, at mange produktioner ikke kan stå stille særlig lang tid, mens vi samtidig ser sæsonudsving, og det skaber et skævt behov for vedligehold, fortæller Søren Aspestrand og fortsætter:
Derfor kan det som regel, rent omkostningsmæssigt, betale sig for virksomhederne at benytte eksterne til at varetage forebyggende vedligehold af maskinerne, fremfor at have teknikere til at gå fuld tid i virksomheden, når der i perioder er få opgaver at varetage. Samtidig ser vi en tendens til, at man vælger at udlicitere for ikke blot at få adgang til fleksibelt mandskab, kompetencer og it-værktøjer, men også for at få lagt den rette strategi for god vedligeholdelse og således øget produktivitet.
For at kunne følge med den store efterspørgsel er CBRE Teknisk servicepartner på blot et år gået fra 63 medarbejdere til nu 91, der udelukkende beskæftiger sig med mekanisk service.
Landsdækkende med lokal tilstedeværelse
På trods af udsigten til mere usikre tider har CBRE Teknisk servicepartner ikke forventninger om, at efterspørgslen på vedligehold og mekanisk service vil aftage – nærmere stik modsat.
Det øgede behov for specialistkompetencer og fleksibilitet bliver ikke mindre, og samtidig ser det ikke ud til, at manglen på arbejdskraft i industrien bliver løst foreløbigt – og det skaber et fortsat behov for at hente ekspertise ”ude i byen”. Samtidig åbner outsourcing op for helt andre muligheder i forhold til at få analyseret produktionen, få lagt en strategi og implementeret en vedligeholdelsesapp, siger Søren Aspestrand.
Hertil fortæller Søren Aspestrand, at ambitionen for det næste år er en vækst på 40 procent, hvilket skal realiseres via en stærk lokal tilstedeværelse på tværs af virksomhedens lokationer:
Vi kommer til yderligere at styrke vores mekaniske område på tværs af vores lokationer rundt om i landet, så vi kan være stærkt til stede lokalt. Det betyder nemlig, at vi kan tilbyde vores kunder et samarbejde, hvor det er de samme medarbejdere, som kender deres maskiner ud og ind, der udfører service og vedligehold, siger han afsluttende.
Kilde: CBRE Teknisk servicepartner