Arla fjerner skruelåget på 74 millioner økologiske mælk
Nu ændrer udseendet sig på de 74 millioner Arla ØKO 1 liter frisk mælk, der årligt sælges til mælkeglade danskere. Arla dropper nemlig plastikskruelåget og vinker samtidig farvel til 30 procent af emballagens CO2-aftryk. Emballageændringen sikrer en samlet CO2-reduktion på 740 tons om året baseret på udledningen det seneste år.
Næste gang du tager en Arla ØKO 1 liter frisk mælk ned fra hylden i supermarkedet, vil skruelåget ikke længere være at finde på kartonens top. Arla fjerner nemlig plastikskruelåget for at reducere emballagens CO2 udledning yderligere. Et farvel til låget reducerer kartonens CO2 aftryk med 30 procent.
Initiativet sker som en del af Arlas ambition om at blive helt CO2-neutral i 2050.
”Vi og vores landmænd har en ambitiøs målsætning om at blive CO2-neutrale, og vi reducerer løbende vores udledning i alle led. En del af det arbejde er at reducere vores emballages CO2-udledning ved fx at mindske brugen af plastik. Det er derfor et aktivt valg, at vi nu fjerner skruelåget på økomælken,” siger Helle Müller Petersen, landedirektør i Arla Danmark.
Hvert år køber danskerne 74 millioner liter ØKO frisk mælk, og hver enkelt af kartonernes skruelåg udleder 10 gram CO2. Ved at fjerne det lille låg sparer andelsmejeriet dermed 740 tons CO2 fra plastik baseret på udledningen i perioden oktober 2019 til september 2020.
Kan vi lære at leve uden låget?
Når Arla fjerner skruelåget på den økologiske mælk, vender kartonens emballage tilbage til den tidligere foldelukning. Det er en beslutning Arla ved, vil dele vandene hos danskerne. For mens mange danskere går op i klimavenlig emballage, bidrager skruelåget til hverdagens praktik. Alligevel er andelsmejeriet ikke i tvivl om, at det er den rigtige vej at gå.
”Vi ved, at danskerne har en forkærlighed for skruelåget, men som Danmarks største fødevareproducent er det vores ansvar løbende at optimere vores produkter, så de går i spænd med både hverdagspraktik og den grønne dagsorden. Derfor fjerner vi nu skruelåget til fordel for en CO2-reduktion. Det valg håber vi, at danskerne vil bakke op om, mens vi sideløbende overvejer muligheden for at fjerne låget på flere af vores kartoner,” siger Helle Müller Petersen.
I første omgang er det kun Arla ØKO, der vender tilbage til den gamle lukning, mens Arla24-mælken indtil videre beholder sit skruelåg.
Initiativet er en del af Arlas ambition om at reducere emballagens CO2-udledning. Siden 2015 har Arla konverteret 400 millioner kartoner til grøn karton – og den rejse startede også med den økologiske mælk. At kartonen er grøn betyder, at der anvendes karton i ubleget pap, hvilket giver et lag pap mindre end på traditionelle kartoner.
Fakta
- Den nye Arla ØKO-karton uden skruelåg vil være i detailhandlen fra uge 47.
- Ved at fjerne skruelåget mindskes CO2-udslippet med 10 gram CO2 per låg. Det svarer til en reduktion på 30 procent af emballagens udslip per karton.
- Arla sælger hvert år 74 millioner liter Arla ØKO 1 liter frisk mælk, og tiltaget giver derfor en samlet besparelse på 740 tons CO2 om året (baseret på udledningen i perioden oktober 2019 – september 2020).
- Arlas økologiske mælk og yoghurt, Arla24-mælk samt A38 hældes alle på grøn karton, som er fremstillet af naturlige materialer baseret på fornybare kilder som træ og planter. Den økologiske mælk var den første mælk, der kom på grøn karton tilbage i 2015. Arla har nu konverteret mere end 400 mio. kartoner til grøn karton.
- Arla arbejder løbende på at mindske CO2-aftrykket fra emballage til mejeriprodukter. Mindre plast og genanvendelige materialer er en vigtig del af Arlas emballagestrategi.
- Arla har et mål om, at al emballage skal være CO2-neutral inden 2050.
- Initiativet er en del af Arlas klimaambition om at reducere CO2-udledningen med 30 pct. inden 2030 og blive 100 pct. klimaneutrale inden 2050. Arla er allerede på vej. Andelsmejeriet har reduceret udledningen med 24 pct. pr. kg. mælk siden 1990.
_______________________________________________________________________________
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.