En generøs donation på 30,8 millioner kroner fra VILLUM FONDEN og Novo Nordisk Fonden sætter ny energi i det ambitiøse projekt ‘Engineering i Skolen’. Målet med denne finansielle indsprøjtning er at revolutionere naturfagsundervisningen for over 40.000 elever i hele Danmark gennem de næste fire år. Dette initiativ er designet til at skabe en dybere forståelse for naturfag, matematik samt håndværk og design ved aktivt at inddrage eleverne i engineering-designprocesser og relaterede aktiviteter såsom Engineering Day.
‘Engineering i Skolen’ stræber efter at kvalificere 1.000 lærere, som vil blive centrale aktører i at formidle vigtigheden af praksisfaglighed og forberede eleverne på fremtidige udfordringer inden for teknologi, ingeniørvidenskab og naturvidenskab. Dette program bygger på en vision om, at alle børn og unge skal have mulighed for at udforske og udvikle deres naturvidenskabelige og teknologiske kompetencer.
Katja Teilmann fra Engineer the Future, en koalition af førende teknologivirksomheder og uddannelsesinstitutioner, udtrykker stor anerkendelse over for de to fonde for deres støtte. Hun fremhæver, hvordan projektet giver eleverne nødvendige redskaber til at navigere i og løse realistiske problemer gennem praktisk læring og innovation.
Novo Nordisk Fonden og VILLUM FONDEN ser begge et enormt potentiale i at integrere engineering i skoleundervisningen, idet det ikke blot styrker elevernes faglige kompetencer, men også motiverer dem til at forfølge karrierer inden for STEM-fagene. Dette engagement i ‘Engineering i Skolen’ er en del af fondenes bredere målsætning om at fremme naturvidenskabelig og teknologisk uddannelse blandt børn og unge.
Projektet vil blive gennemført i partnerskab med flere nøgleorganisationer, herunder Naturvidenskabernes Hus, Dansk Metal og en række professionshøjskoler og kommuner, som alle bidrager til at sikre en vellykket implementering og bæredygtig udvikling af programmet.
En evaluering udført af VIVE viser allerede positive resultater, hvor både elever og lærere rapporterer om øget engagement og forståelse for naturvidenskabelige fag gennem anvendelsen af engineering. Dette understreger vigtigheden af hands-on, undersøgende læring som en essentiel del af fremtidens uddannelse.
Med denne donation er fundamentet lagt for en ny æra inden for naturvidenskabelig uddannelse, hvor praksisfaglighed og realistisk problemløsning er i centrum, klar til at forme fremtidens ingeniører, videnskabsfolk og teknologieksperter.