Foto: Derma
Børn, dagplejere og pædagoger er vendt tilbage til en helt ny hverdag, hvor de skal opholde sig mest muligt udenfor. Heldigvis viser vejret sig fra sin gode side, og med de mange solrige dage er det vigtigt at huske solcremen og de gode solråd. Det har børnene fra Aalborg helt styr på. De 1.282 børn er nemlig blandt de 45.000 børn, der i år har været med i kampagnen SolSikker, hvor børn i børnehaver og legestuer lærer om solbeskyttelse.
Skygge, solhat og solcreme. Det er med at huske de tre solråd, når dagene i institutionen tilbringes udenfor i solrigt vejr. Heldigvis er ca. 45.000 danske børn nu klædt godt på til en solsikker sommer, efter at de i maj måned har deltaget i kampagnen SolSikker. Kampagnen er udviklet af Derma og Børneulykkesfonden og har til formål at lære børn om solbeskyttelse via et sjovt og involverende læringsmateriale. I år har 800 legestuer og institutioner landet over leget med.
Det er sjovt at blive SolSikker i Aalborg
I Aalborg har de 1.282 børn danset, sunget og leget sig solsikre med den gratis solpakke fra Derma og Børneulykkesfonden. Pakken består af en række aktivitetslege, sange, danse, solcreme fra Derma, vendespil, minibøger om Sille Solhelt, tegninger til farvelægning, solsikkefrø, en badebold og meget mere.
”Læringsmaterialet er udviklet af en pædagogisk konsulent for at sikre, at det passer til børnenes udvikling. Det skal være sjovt og lærerigt, for sådan klæder vi bedst de små på med gode solvaner,” udtaler Henriette Madsen, generalsekretær hos Børneulykkesfonden.
Solsikker sommer i de danske børnefamilier
En ny undersøgelse foretaget af Epinion for Børneulykkesfonden og Derma blandt 1.014 forældre viser, at knap hver fjerde forælder med børn i institutionsalderen ”ofte” eller ”af og til” undlader at smøre børne ind, selvom UV-indekset er over 3. Den primære årsag er, at forældrene glemmer det, viser undersøgelsen.
”Målet med SolSikker-kampagnen er, at vi husker børn, forældre og det pædagogiske personale vigtigheden af solbeskyttelse. De tre solråd kan ikke slås fast tydeligt nok, og vi håber, at vi har bidraget til, at mange danske børnefamilier går den danske sommer i møde med de gode solvaner helt frisk i hukommelsen,” udtaler Mette Bohnstedt, Marketing Manager i DermaPharm A/S.
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er foretaget af Epinion på vegne af Børneulykkesfonden. Undersøgelsen er gennemført på baggrund af i alt 1.014 gennemførte interview med forældre med hjemmeboende børn under 16 år. Interviewene er gennemført i februar 2020. Tal i pressemeddelelsen er baseret på forældre med børn, der går i vuggestue/dagpleje eller børnehave (eller tilsvarende).

Forslag til billedtekst:
1.282 dagpleje-, vuggestue- og børnehavebørn i Aalborg er nu blevet solsikre i selskab med den idérige karakter Sille Solhelt. Kampagnen SolSikker er udviklet af Derma og Børneulykkesfonden for at huske børn og voksne på vigtigheden af at følge de tre solråd: Skygge, solhat og solcreme.
Om Børneulykkesfonden
Ulykker er den hyppigste dødsårsag blandt børn i alderen 1-18 år, og hver fjerde dødsfald i denne aldersgruppe skyldes en ulykke. Samtidig kommer 150.000 børn under 15 år hvert år på skadestuen som følge af en ulykke. Det svarer til et barn hver 3.-4. minut – hele døgnet. Det gør Børneulykkesfonden noget ved. Vi arbejder for at forebygge børneulykker og skabe sikre rammer for danske børn uden at gå på kompromis med børnenes leg, kreativitet og fysiske udfoldelse. Læs mere på www.børneulykkesfonden.dk
Kilde: Børneulykkesfonden/ Foto: Derma