Aalborg Kommunes skoler er blevet tildelt en bevilling på 4,238 millioner kroner fra Villum Fonden, hvilket muliggør et ambitiøst projekt, der fokuserer på udviklingen af Natur og Teknologi-undervisning i fleksible læringsmiljøer. Projektet, der i alt har et budget på 4,6 millioner kroner, vil styrke de faglige fællesskaber og skabe nye rammer for undervisningen i Natur og Teknologi.
En Ny Retning for Undervisningen
Med fokus på en undersøgelsesbaseret tilgang til undervisningen ønsker projektet at engagere både lærere og elever i skabelsen af et mere interaktivt og undersøgende læringsmiljø. Gennem specialindrettede natur- og teknologilokaler vil eleverne møde en undervisningsform, hvor deres egen nysgerrighed og deltagelse er i centrum. De nye rammer forventes at fremme elevernes aktive deltagelse og motivere dem til at fordybe sig i naturvidenskabelige problemstillinger.
”Vi ønsker at skabe et rum, hvor elevernes ideer og erfaringer bringes i spil. Vores mål er at øge interessen for naturvidenskab gennem engagerende og virkelighedsnære aktiviteter,” fortæller skolekonsulent Mads Kroer Jensen, der arbejder tæt sammen med de 28 udvalgte naturfagslærere, kaldet “N/T-prenører”.
N/T-prenører og Temapakker
Projektet omfatter kompetenceudvikling af 28 N/T-prenører, der vil videreformidle deres viden til kollegaerne på 13 deltagende skoler i Aalborg Kommune. Gennem fire temapakker – Lev & Gro, Mek & Tek, Mikro & Makro, samt Snask & Sjask – vil eleverne opleve en undervisning, der dækker Natur og Teknologi-fagets forskellige områder.
”Temapakkerne er designet til at vække elevernes nysgerrighed og engagement, så undervisningen bliver mere nærværende og relevant,” siger skolekonsulent Anders Møller Jakobsen. De fire temapakker skal gøre det muligt for eleverne at arbejde med alt fra biologiske processer til teknologiske konstruktioner i et miljø, der fremmer fællesskab og faglig dialog.
Partnerskab med LIFE Fonden
Villum Fonden står bag projektet, men Aalborg Kommune har også et partnerskab med LIFE Fonden, som støtter den undersøgelsesbaserede undervisning med workshops og materialer. LIFE Fondens LIFE Lab Nordjylland giver eleverne mulighed for at arbejde med naturvidenskabelige problemstillinger i praksis, og N/T-prenørerne har allerede haft deres første workshop i labbet, hvor de blev introduceret til undervisningsmetoder og materialer.
Langsigtede Udsigter
Projektet løber frem til juli 2027 og retter sig mod elever i 1.-6. klasse. Med over 5000 elever, der forventes at deltage, håber Aalborg Kommune, at projektet vil sætte en varig interesse for naturvidenskab i bevægelse blandt de yngre generationer.
De deltagende skoler i projektet inkluderer blandt andet Gug Skole, Vesterkærets Skole og Hals Skole, der sammen med de øvrige skoler vil skabe en platform for fremtidens Natur og Teknologi-undervisning.
Med Villum Fondens støtte og lokal opbakning fra både lærere og elever, markerer projektet et vigtigt skridt mod en mere involverende og opdagelsesorienteret undervisning i Aalborg Kommunes skoler.
Kilde: Aalborg Kommune