Fra herreskjorte til børnekjole: Familie har skabt unikt, bæredygtigt børnetøjskoncept
To brødre fra Aalborg har netop lanceret en webshop, der bygger på et simpelt men unikt kon- cept: Kasseret tøj syet om til unikt, bæredygtigt børnetøj.
Der findes kun ét af hvert stykke børnetøj på webshoppen SyOm.dk, som 32-årige Simon Rosenq- vist og 28-årige Rasmus Rosenqvist har åbnet i samarbejde søster (Freja Lund Rasmussen, 20 år), som er bosiddende i Randers. I kampen for et bedre klima giver familien nyt liv til gamle klæder ved at sy kasseret voksentøj om til unikt og bæredygtigt tøj til børn.
Syningen forestår familien som et hobbyprojekt ved siden af deres arbejde, mens de også står for udvælgelsen af materialer, promovering på sociale medier og udviklingen og driften af webshoppen, der blev lanceret i starten af december. Men selvom butikken er ny, opstod idéen for mange år siden.
– Vores mor har syet lige så længe, jeg kan huske. Da vi var børn, var det os, der fik glæde af det. Vi gik i hjemmesyet tøj, som min mor lavede af aflagt voksentøj, der alligevel bare skulle smides væk. Det er da fra idéen er opstået. Jeg kan godt lide tanken om, at gammelt tøj får ny værdi, og den glæde vil jeg gerne dele med resten af Danmark, siger Simon.
Konceptet bygger på upcycling-fænomenet, der i modsætning til recycling handler om at bruge tø- jet på nye måder i stedet for at smide det ud. Materialer skal gentænkes og tænkes i nye designs, og netop udvælgelsen af det rigtige tøj lægger familien stor kærlighed i. Det skal både have kvalite- ten og de rigtige karakteristika for at kunne blive syet om. Og den proces tager tid, fortæller Ras- mus:
– Vi har ikke skabt sy | om med målet om et stort sortiment og en stor forretning. Vi tager os den tid, det tager, både i udvælgelsen af de helt rigtige materialer og til at udføre et godt stykke hånd- værk. Vi sælger til dem, der går op i kvalitet og miljøet og ønsker at klæde deres børn på i unikt tøj, der er lagt kærlighed og gode tanker bag.
Og netop den miljøvenlige og bæredygtige proces, som tøjet skal igennem, er et stort fokus for iværksætterfamilien. Processen sparer mange ressourcer og arbejdsprocesser, da der ikke skal pro- duceres og handles nye materialer.
Sortimentet favner tøj til piger og drenge i alderen 2-6 år og rummer alt lige fra skjorter og trøjer til kjoler og bukser af aflagt tøj doneret fra venner og familie. Stofresterne genbruger familien til unikke detaljer og projekter i privaten, så de ikke går til spilde.
– Det er den måde, vi som familie bidrager til en grønnere fremtid og giver børnefamilier mulighed for også at være med i kampen. Sådan kan vi dele glæden ved godt håndværk og fine, unikke de- signs i det bæredygtige koncept, siger Simon.