• Indsend nyhed
torsdag 23. marts 2023
Aalborg Avis
 
 
 
  • Nyheder
  • Sport
  • Det sker
  • Erhverv
  • 112
No Result
View All Result
  • Nyheder
  • Sport
  • Det sker
  • Erhverv
  • 112
No Result
View All Result
Aalborg Avis
No Result
View All Result
RedaktionafRedaktion
29. september 2022
in Erhverv, Nyheder
0
DELINGER
Share on FacebookShare on Twitter
Økologiske mejeriprodukter er stærkt tilbage i de store køkkener

Økologiske mejeriprodukter er stærkt tilbage i de store køkkener

 

Efter to år med coronanedlukninger nærmer mejeriernes salg til foodservice sig nu igen det normale, og især de økologiske mejeriprodukter er gået frem.

De økologiske varianter af mejeriprodukter fylder godt i køkkenernes kølerum på sygehuse, i kantiner og andre storkøkkener. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der i 2021 samlet set blev solgt mejeriprodukter til foodservice for 1,77 mia. kr., og heraf udgjorde de økologiske mejeriprodukter 565 mio. kr. svarende til 32 pct.

Især økologisk drikkemælk er efterspurgt – 53 pct. af al den mælk, der bliver solgt til foodservice, var i 2021 økologisk, mens andelen for syrnede produkter (fx yoghurt), fløde og smør var på 39 pct., og økologisk ost udgjorde godt 16 pct.

Mejeriernes samlede salg til foodservice både i 2021 og her i 2022 er fortsat lavere end i 2019, der anses for at være det seneste normale år (inden coronanedlukninger). Til gengæld kan landets største leverandør til foodservice, Arla Pro, konstatere, at de økologiske produkter nu er tilbage på samme niveau som i 2019.

”Set i forhold til mængder ligger mejeriernes samlede salg til foodservice i de første otte måneder af 2022 på indeks 94,5 i forhold til ’normalåret’ 2019. De økologiske varianter er imidlertid kommet op på samme niveau som i 2019,” fortæller Customer Category Manager i Arla Pro, Christian Dalsgaard Nielsen.

Han påpeger, at indekstallet for i år er præget af, at der også blev lukket ned for bl.a. restauranter i januar og til dels februar på grund af corona.

Økologien holder fast trods prisstigninger
I år er priserne på mejeriprodukter, ligesom stort set alle andre fødevarer, steget på grund af inflationen, og hos Arla Pro har man nøje fulgt med i, om det har påvirket indkøbsmønsteret.

”Nogle kunder ville måske vælge at udskifte de økologiske varianter med konventionelle produkter, men vi har ikke set nogen større generelle ændringer i købsmønsteret siden januar,” fortæller Christian Dalsgaard Nielsen.

Det offentlige har den økologiske førertrøje
Offentlige institutioner var i 2021 den største aftager af økologiske varer, der udgjorde 32 pct. af deres samlede indkøb. Det viser tallene fra Danmarks Statistik. Hos offentlige kantiner var den økologiske andel på 18 pct., mens den hos private kantiner udgjorde 16 pct. Hos hoteller, restauranter o.l. var tallet 8 pct., men det er måske ved at ændre sig.

”Vi ser, at der er kommet større fokus på økologi blandt restauranter og hoteller, så det er et område der vækster,” siger Christian Dalsgaard Nielsen.

Kilde: Mejeriforeningen

 
 
 
 
Next Post
Verdenskendt klavertalent spiller i Musikkens Hus

Verdenskendt klavertalent spiller i Musikkens Hus

Aalborg Avis

Navigation

  • Kontakt os
  • Bliv meddeler
  • Køb annoncering på Aalborg Avis
  • Rettigheder og copyright

Følg os

No Result
View All Result
  • 112
  • Aalborg Avis
  • Bliv meddeler
  • Det sker
  • Erhverv
  • Indsend nyhed
  • Køb annoncering på Aalborg Avis
  • Kontakt os
  • Nyheder
  • Rettigheder og copyright
  • Sport

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne hjemmeside giver du samtykke til, at cookies bruges.