Aalborg-virksomheden WEXO overgår vækstmål for 2021 på 25% og indgår nyt partnerskab med tysk e-handelsplatform, som giver større virksomheder i Danmark nye muligheder for at skabe intelligente handelsplatforme til salg i hele verden.
E-handel har siden corona været i stærk medvind. Ifølge nye tal fra Dansk Erhverv slog forbruget på nettet rekord i første halvår af 2021 med en vækst på 26% på seks måneder. Der er derfor stigende behov for, at virksomheder følger udviklingen og tilbyder platforme, der kan håndtere den store efterspørgsel og de mange ordrer.
”Det går rigtig godt for mange e-handelsvirksomheder, og det er vigtigt, at danske netbutikker bliver ved med at gøre det godt. Vi kan nemlig se i vores seneste e-handelsanalyse, at hver femte forbruger forventer at handle mere online, så e-handel er bestemt et område, hvor vi skal bevare fokus og løbende optimere købsoplevelsen, selvom der nu også er kommet gang i de fysiske butikker igen efter corona”, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv.
Hos IT-virksomheden WEXO, der hjælper virksomheder med udvikling, optimering og drift af webshops, mærker man i høj grad til den stigende vækst. Inden årsskiftet blev der lavet et vækstmål på 25%, som nu for længst er nået. Og nu er tiden inde til yderligere forstærkning, og derfor bliver WEXO de første til at introducere enterprise e-handelsplatformen Spryker i Danmark og Norden.
”Salgsmulighederne for e-handel er vokset enormt det seneste år, og virksomheder skal derfor finde nye måder at imødekomme den stigende efterspørgsel fra kunder. Markedspladser, som vi især kender fra Amazon, er en stor trend lige nu, men i virkeligheden kan denne type markedsplads også anvendes i mange andre tilfælde. Særligt oplever vi et behov for flere markedspladser, der specialiserer sig i et segment eller en produkttype”,siger Martin Tygsen, partner i WEXO og fortsætter:
”Med Spryker er det netop muligt at skabe online markedspladser både til B2C-segmentet, men især også til B2B. Og vi ser et stort potentiale for danske virksomheder, der vil forsætte med at vækste salget online og ligeledes udvide til nye markeder”.
Samarbejdet kommer danske virksomheder til gode
Spryker er en fremadstormende tysk virksomhed, der leverer komplette e-handelsløsninger til globale kunder som blandt andre Toyota, Hilti og Aldi. I efteråret 2020 modtog Spryker en investering på knap en milliard, som har sikret nye teknologiske værktøjer og vækst internationalt.
”Vi glæder os meget over samarbejdet med WEXO, som vi ser som den helt rette partner til at starte Spryker op i Norden. Medarbejderne hos WEXO er teknisk dygtige og leverer det, de lover, og så er de i øjenhøjde med kunden, hvilket er parametre, vi lægger meget vægt på”, fortæller Thor Newman Andersen, E-Commerce & Marketplace Specialist hos Spryker og fortsætter:
”Vores forventninger til samarbejdet er, at vi skal have rullet Spryker ud i Danmark først og derefter Norden og få fortalt virksomheder, at det ikke er et standardsystem, men at man her kan differentiere sig og samle alle transaktioner ét sted med en moderne cloud-løsning. Det giver mulighed for at øge salg og eksport, og hvis vi kan lande to til tre store projekter fra nu til slutningen af 2022, vil det være en stor succes”.
Og det bliver der bakket op om hos WEXO:
”Vi får allerede nu henvendelser fra virksomheder, der gerne vil vide, hvad der er det mest fornuftige valg af e-handelsløsninger i dag. Og her er cloudbaserede løsninger de rette valg, hvis man gerne vil skalere og udvide til nye markeder uden tekniske begrænsninger”, slutter Martin Tygsen.
Kilde: WEXO